Bestilling på nett.

Jeg er ganske fersk på kjøpe lego på nett. KJøte fra Eurotoys.dk trodde jeg hadde gjordt en kjempe deal men i dag en uke etter at varene kom fikk jeg en faktura fra ups :frowning: kjøpte varer for 1643 kr og fikk i dag en regning på 566 kr utlegsprovisjon og mva. Tips for unngå slikt? er det kun varer under 200 kr eller har det så si med flaks hva som tollen stopper? Med dette ble det ikke så god deal men normal pris :=( men kjøpte jo blandt annet 6008 Innbrud på museet til 263 kr og 75005 Rancor pit Starwars til 399 så ikke så trist like vel. Men tar gjerne i mot tips hvordan unngå slikt til neste gang.

Heia! Har selv inntrykk at det går en del på flaks, men det er helst 200 kr -regelen som gjelder. Er du under er du helt safe, er du fra 201 kr og oppover er det mer rulett man spiller.

Jeg har bestilt en hel del fra Pixmania.com og de er veldig billig på mye og prisen du betaler der er den faktiske prisen du betaler. Ingen overraskelser i ettertid.

Det kan hende du får dansk moms tilbake (med mindre den allerede har blitt trukket i kassa) ved å ta kontakt med Eurotoys og fremlegge kvittering på at du har betalt den norske.

Det kommer jo an på hva du ønsker å unngå:

  • MVA i det hele tatt.
  • Dobbel MVA.
  • Fortollingsgebyr.
  • Ekstraregning.

Store, seriøse leverandører klarer å håndtere MVA på en slik måte at du betaler MVA til Norge, og at du slipper ekstraregninger. Pixmania er en slik leverandør. Lego prøver, men det svikter så vidt jeg forstår for ofte.

Små, useriøse leverandører er noen ganger villige til å krysse av for at det dreier seg om en gave. Vær klar over at det ikke er lovlig, og at du kan få trøbbel og ekstraregninger. Grensen for gaver er 1000,-. Denne løsningen er et alternativ dersom du skal gi bort en gave til noen som ikke bor på samme adresse som deg, og da er det heller ikke nødvendig å finne en liten, useriøs leverandør.

Mellom disse finner du alle de leverandørene som klarer å trekke fra hjemlandets MVA før de selger varen til deg. Og de som ikke klarer det.

Hvis du bestiller varer fra et EU-land er det mulig å be om at varene leveres “Poste Restante” til “Postens Företagssenter” i Sverige. Ulempen er at du må hente varene i Sverige, og du har en grense på 3000,-, slik at det er begrenset hvor mye du kan Harryhandle ut over de varene du har bestilt. (Det er 6000,- kr hvis du er utenfor Norge i mer enn 24 timer, og det er ikke en løsning å ta to turer over grensa samme dag.)

Hvis du skal ha flere gjenstander som hver koster mindre enn 200,- kan du dele opp innkjøpene. Dette fungerer utmerket ved kjøp av løse brikker (samt minifigurer og mindre legosett) fra BrickLink.
(Siden det er uvanlig å finne en leverandør som har alle de brikkene du ønsker å kjøpe blir det vanskelig for Tollvesenet å hevde at du omgår regelverket.)

Til slutt har du alternativet med å samle opp flere bestillinger, og dermed slippe unna med å betale fortollingsgebyret en gang istedenfor flere.

Før du bruker denne metoden bør du undersøke om det fortsatt går! Siste jeg hørte var at en del at postkontorene i nærheten av grensa hadde slutta med det, pga alle nordmenna som gjorde det. De får jo masse jobb og tjener ingen ting på det, så ser jo den… Har brukt den metoden med stort hell for noen år siden primært på fiskeutstyr.
Så lenge det kan deles opp feks i flere lego sett (går feks ikke på en tv da) kan verdien også deles på de i bilen feks to i bilen blir 12000 ( evt 6000, åssen kan de vite hvor lenge du har vært i Sverige…) osv…

Men som sagt tror ikke dette fungerer lengre, et alternativ kan være å sende til noen i Sverige (evt andre land), men da må du jo kjenne noen der…
Gjort det en del med lego i usa, og fått venne mine til enten å sende det eller ta det med i kofferten til meg. Dog virker det som legoen ikke er så billig der borte lengre i forhold til land i europa som den var for bare noen år siden (var jo halvpris av norsk for et par år siden)…

På Svinesund har de kamera som registrerer bilnumrene.
Hvis du påstår at du har vært borte i mer enn 24 timer kan de finne filmen av at du kjører ut av Norge.
Tollvesenet får i dag kun lov til å ta vare på filmen i 24 timer, men de ønsker å kunne ta vare på filmen lengre, for å kunne kartlegge mønstre.

det er faktisk din jobb og bevise at du har vært utenfor norges grenser i mer enn 24 timer, men det er nok ikke dere tollerne vil gå etter, tror ikke det er så stor krise om dere tar med dere litt for mye lego. Mer sprit og røyk som er et problem.

Men det er da ikke toll på leker så da spiller det jo ingen rolle hvor mye du handler. Har tenkt på å kjøpe tower off london fra lego.com er det noen som anbefaler andre steder og kjøpe fra

Det er ikke snakk om toll, men mva (og et behandlingsgebyr om vi snakker om post).

Det er merverdiavgift på leker.
Og hvis det skal betales merverdiavgift kommer det tollbehandlingsgebyr på toppen.

http://www.lekestallen.no/index.php/lego/tower-bridge-legor-exclusives-sett.html er mye raskere, litt rimeligere, og du slipper å få regning på merverdiavgift (inkludert MVA på MVA) og tollbehandlingsgebyr fordi noen gjorde en feil.
(Lego.com beregner og betaler MVA, men vi har sett i meldinger på dette forumet at folk likevel har fått regning på MVA og tollbehandling. Og så fått tilbake pengene fra lego.com.)

Det lønner seg å melde seg inn i Brikkelauget før du bestiller (og bestille via personlig melding i dette forumet til Dragev) men da tar det litt lengre tid. (Men fremdeles mye raskere enn lego.com.)

pixmania, selger tower bridge billig pixmania.com/no/no/9301680/a … e-102.html

ps ikke noe toll her, dette ordner pixmania, du betaler kun det det står pluss frakt

Og som nevnt på annen tråd. Litt over 1500NOK må vel være veldig gunstig pris tatt i betraktning alle brikkene som er i settet.

Blir sannsynligvis mitt neste kjøp etter jeg er ferdig med Taj Mahal.

Gammelt nytt, dette har blitt ordnet opp i for en stund siden.

Nei, jeg kan bekrefte at det fortsatt glipper fra tid til annen… :confused: