Bergen Spillfestival 2022 - deltakere / frivillige ønskes

I år foregår Bergen Spillfestival fra 29. juli til 14. august - den lengste noensinne. Brikkelauget har fått være en del av dette de siste årene, og denne gang har vi planlagt LEGO-aktiviteter fra torsdag 11. august til og med lørdag 13. august (11-16). Foreløpig program ligger her, og man kan sortere på kun LEGO-aktiviteter: Bergen Spillfestival – Program

Det som står på programmet de dagene, og som jeg er organisator for, er turneringer i Speed building og tårnbygging, samt en liten utstilling og en generell byggekonkurranse sponset av OBOS der vi har noen trekningspremier blant deltagerne. Torsdag / fredag er kvalik-runder for de ulike konkurransene og lørdag blir det finaler. Det er litt forskjellige aldersklasser (dette er primært for barn) og i tårnbygging har vi også familielag.

I tillegg blir det en speed building konkurranse for voksne fredag 12. august på Bergen Internasjonale Kultursenter rett før Texas Hold’em kvalifisering dag 1 starter. Om man ønsker å kun være med på speed buidling der, må jeg kontaktes direkte ettersom det egentlig koster kr 250 å komme inn i lokalet (pga poker-turneringen). Jeg kan ordne gratis tilgang til speed building, men da kan man IKKE delta på pokeren. Vet ikke hva premiene blir enda, men prøver å ordne noe fett.

Lokasjon for torsdag-lørdag (tid 11-16) vil bli Torgallmenningen, så vi får håpe på godt vær og masse folk. Er det noen medlemmer / forum-medlemmer som kunne tenke seg å være med på utstilling / hjelpe til med det praktiske rundt turneringene så hadde det vært helt supert! Det er ikke et krav at man stiller hele dagen / alle dagene, men noen timer hadde vært fint.

Det ligger an til at vi får et romslig party-telt som base, og det vil være et krav til festivalen fra min side at det alltid er en vakt til stede ved en utstilling samt at vi setter opp stolper/sperrebånd. Vi trenger ikke å stille med noe voldsomme greier, men et eller annet som fenger publikum. Ting som beveger seg (Technic / Mindstorms etc) ville vært glimrende.

Når det gjelder “perks”, så får vi status som frivillige under festivalen og det gir gratis inngang til alle arrangementer på kveldstid samt tilgang til to frivillig-fester med mat / drikke og gøye aktiviteter. I tillegg en gratis Bergen Spillfestival t-skjorte. Vi får også mat-kuponger til bruk på dagtid mest sannsynlig.

Skriv gjerne i denne tråden ved spørsmål eller om du vil være med, eller send meg en PM! Håper på selskap, det kan bli vel heftig å stå alene med alle aktivitetene. :wink:

3 Likes

Jeg føler jo denne speedbuildingen roper på meg, da…

Aner du sånn cirka tidspunkt for det? Jeg er på Extra Leker på Lagunen fredag, men vet ikke når.

Are

1 Like

Tentativt 1730-1830, avhengig av om det blir kvalik først og så finale eller om vi går rett på finalerunde. Vet ikke hvor mange vi klarer å hanke inn spesifikt til speed building for voksne, men det kan jo tenkes at en del av de som skal spille poker blir fristet til å prøve seg.

1 Like

Hei. Jeg vil gjerne bidra til utstillingen og hjelpe til. Men dette kolliderer med en annen aktivitet som ungene skal være med på så jeg må komme tilbake til når jeg evt kan stille. Forstår det slik at utstillingen blir utendørs i et partytelt?

1 Like

Den er grei. Ja det ligger an til at alle aktivitetenr, også utstilling, foregår utendørs.

Minner om denne. Jeg er klar over at 1) jeg poster dette mens mange sikkert er på ferie og 2) at festivalen foregår på et tidspunkt der det også fremdeles kanskje er ferieavvikling. Likevel hadde jeg satt umåtelig stor pris på om flere i Bergen kunne avse litt av tiden deres for å på vegne av Brikkelauget i perioden 11-13. august, om så bare noen timer.

Flere av dere har vært sporadisk innom ved tidligere festivaler og det hjelper veldig. Dette bidrar direkte til å skape blest om LEGO-hobbyen i Bergensområdet og kanskje skaffer vi til og med flere medlemmer. Dersom vi skal få til større arrangementer i direkte regi av Brikkelauget i området etter hvert så trenger vi at flere er aktive. (Hint: har vært i dialog med ledelsen på Spillhuset (ikke å forveksle med Bergen Spillfestival, selv om de har et visst samarbeid) om å få til noe stort i 2023, men det skjer ikke dersom vi kun er 3 medlemmer som stiller…)

Jeg kommer helt sikkert innom. Hvis det er greit med sikkerhet og vakthold er det sikkert ikke noe problem å sette fra seg noen ting til utstilling på torsdag, være der noen timer da og hente dem igjen lørdag, men jeg er ellers opptatt med Extra Leker fre-lør og vet fortsatt ikke hvilke tidspunkter som gjelder der…

1 Like

Supert om du har anledning en liten stund! Vet ikke enda hvor mye areal det blir til utstilling, kommer tilbake med info om det. Logistikk blir en liten utfordring oppi dette. Vi må pakke sammen og lagre utstyr + utstilling ved slutten av både torsdag og fredag - derfor ønsker jeg en begrenset utstilling og modeller som tåler å bli håndtert. Nøyaktig hvor det blir fraktet er ikke fastslått enda, men BIKS / Spillhuset / hos meg er alternativer, avhengig av hvor lett det er å komme til med bil osv.

Utstillingen vil være sperret av med sperrebånd / plastkjetting + ikke rør skilt og det er et absolutt krav fra min side om kontinuerlig vakthold (enten oss medlemmer eller andre frivillige fra festivalen). Men bruk sunn fornuft - ikke still ut minifigs og uerstattelige / dyre modeller. Om det ikke er mulig med fullt vakthold deler av dagen så stenger / pakker vi ned utstillingen. Konkurransene (speed build og tårnbygging) har førstepri, siden det er det som er the main event for festivalen sin del.

1 Like


Har bygget denne kulemaskinen. Kan den være aktuell? Den er demontert, men jeg har laget byggebeskrivelse og kan bygge den opp igjen.

1 Like

Det der hadde vært helt supert! Når tror du at du har anledning til å stille med den? Mobilkranen din var jo også populær da vi var på Spillhuset! :slight_smile:

Må demontere mobilkranen og bygge opp kulemaskinen, men antar at jeg klarer å få det til i tide. Kan stille en eller maks to dager, men er fleksibel. Har også noen videoer jeg kan vise om det er muligheter for det.

Fantastisk! Hvis du må prioritere, så blir det sikkert mest liv og røre lørdagen om du har anledning da.

Jeg har dessverre ikke anledning til å binde meg til noen av dagene (enda ihvf), lagt inn påminnelse til meg selv 29.juli, bør vite mer da.

Tusen takk for jobben dere gjør!

1 Like

Fint om dere som har sagt dere kan kommer oppdaterer denne tråden med hvilken dag / tid dere kan stille. Det er snakk om 11-16 den 11-13. august. “Kjernetiden” er 12-15 da vi avholder konkurransene.

Det er også fint om dere registrere dere på frivilligskjemaet til festivalen, der står det litt mer om hvilke fordeler man får som frivillig (festivalpass, avslutningsfest (der det pleier å være konkurranser og trekningspremier, muligens også noen LEGO-relaterte items denne gangen…) https://forms.gle/oCn4LfH43FC38K4p7

Jeg stiller torsdag 11-16! Skjønte at det ikke var så aktuelt med utstillingsobjekter denne gangen, kanskje, ettersom det må ryddes ut og inn hver dag? Like greit å bare være til stede da. Kommer nok kanskje på avslutningsfesten også, som konas +1, siden hun har meldt seg til å være med flere dager :slight_smile:

Og så speedbuildingen, da…! Sånn sett er det godt mulig jeg kan stille et par timer mot slutten av dagen på fredag også, og så drar jeg ut på Lagunen på Extra Leker-arrangementet etterpå. Lørdag blir vanskelig pga Extra Leker.

1 Like

Supert Are! Jeg kommer til å ta med noen objekter som er enkle å sette opp og pakke ned, du velger selv om du ønsker å ta med noe. Vi har ikke lov til å kjøre bil inn på Torgallmenningen så det må evt fraktes dit på annet vis. Selv tenker jeg å parkere i Klostergarasjen og bære med meg en eske eller to, evt ta med et sekkehjul.

Vi har nå fått flere frivillige som hjelper oss med vakthold, rydding av klosser, osv osv så dette tror jeg kan bli bra - så lenge det ikke regner vannrett.

Hjelp gjerne til med å spre ordet om speed building for voksne! Her er programposten for speed building for voksne: Bergen Spillfestival – LEGO: Speedbuilding-turnering for voksne (litt usikker på hva som legges i “show med Brikkelauget” men vi er jo en fest i oss selv…).
Pokerturneringen starter kl 19, så jeg hadde tenkt å dra i gang byggingen litt etter 18 så folk får en sjanse til å komme seg innom dørene (åpner kl 18 for publikum). Vi bør være ferdig ca 1830. Håper ikke det blir for sent for deg mtp Extra Leker opplegget.

Jeg kan stille 11-15, kanskje til 16 men det får vi se an på dagen. Siden det er vanskelig med transport av modeller begrenser det seg litt. Men jeg kan (som vanlig) ta med rubiks kube løseren og Bugården. Skal også se om jeg kan få med meg Nintendoen.

1 Like

Da har jeg notert følgende som stiller så langt (oppdaterer denne posten underveis):
(11-16 = Torgallmenningen)

Svein Tore: torsdag 11-16, fredag 11-16 (+speed building på BIKS 1730-1830), lørdag 11-16
Are/hazel: torsdag 11-16, fredag speed building på BIKS (evt et par timer på Torgallm.)
Karen: fredag speed building på BIKS, lørdag 11-16
Morten/Skriblez: torsdag og fredag 11-16
Per Ove/laphroag: lørdag 11-15
Lazze: lørdag 11-16

Vi får trolig 2-3 frivillige fra festivalen med oss hele tiden og har andre i nabotelt ved siden av som også kan hjelpe til om nødvendig.

Dere må gjerne stille i Brikkelauget T-skjorter om dere ønsker, ellers kan jeg skaffe Bergen Spillfestival T-skjorter, må da vite størrelse - send meg en PM. Siden jeg er organisator og turneringsleder kommer jeg til å gå med Spillfestival T-skjorte selv. Da er det også lettere for publikum (og andre frivillige) å skjønne at vi “jobber der” i denne sammenhengen.

Hvis flere vil være med er det bare å slenge seg på! Jo flere vi er, jo artigere blir det!

Blir dessverre ikke feriedager fra jobben de dagene. Lykke til, og tusen takk for jobben dere gjør!

1 Like

Høres bra ut. Vet du noe om hvordan eventuelle utstillingsobjekter blir stående? Inne i telt/i monter/bak sperringer osv?