Baseplate, Road 16 x 16 with Driveway

Min sønn fikk 7945 Fire Station i bursdagsgave, et flott sett…men er jo i utgangspunktet ikke tilpasset veisystemet!
Ergo må det handles…men da dukker det opp noen spm:

  • Veiplatene i settet er jo vitterligens mørk grå. Søker man opp settet på Bricklink påstår de det inneholder 3 stk Dark Bluish Gray Baseplate, Road 16 x 16 with Driveway. Vel…dark bluish er vel i mine øyne en helt annen farge. Når eg søker opp atikkelnr. 30225 mtp. kjøp, eksisterer det bare 1 mørk grå, mens resten er dark blue eller grønn. Er mørk grå/steinfarge en helt ny farge i legosettene siden det tydeligvis ikke er mulig å få tak i rett farge?

Sikker på at platene ikke er dark bluish gray? Dark gray er en farge LEGO sluttet med for flere år siden, og alle de nye veiplatene er i DBG (som altså ikke er blå, men en gråfarge med litt mer blått i enn den gamle).

Sikker og sikker…dark grey er eg enig i, men så spørs det ka de legger i bluish? Absolutt ingen blånyanser i den platen. Peeron.com beskriver fargen som Dark Stone, med kode p/n 50595 som remarks…uten at eg vet ka koden står for. Sammenlignet med veiplatene er de ganske identiske, kun en liten anelse mørkere, men mer enn godt nok. Så hvis DBG er fargekoden på de, så er det bare å handle. Men bluish kunne de spart seg førr!
Takk anyway :wink:

Dark bluish gray og dark stone er samme farge.

Om du kun ser på dark bluish gray alene, er det ikke sikkert du vil anse den som “blåaktig”, nei. Grunnen til at den likevel heter dark bluish gray er at den sammenlignet med det som het gray før, nå kalt old gray, er en antydning blåere.

Uten at jeg har undersøkt særlig er jeg 96% sikker på at platene i settet ditt er dark bluish gray, akkurat som de veiplatene som er i salg om dagen.