Bærekraftige Lego klosser

Spenstig satsning:
e24.no/jobb/lego-bruker-1-millia … r/23472202

Jeg må si jeg er skeptisk til dette - jeg ser for meg at det vil dukke opp stadig flere deler i merkbart kjipere plastikk enn vi er vant til. Spesielt siden de aldri synes å ha fullt ut innrømmet at fargemetoden innført ca 2007 fortsatt medfører problemer (både variasjoner og at spesielt røde, hvite og gule deler ofte har en gjennomskinnelighet som får dem til å se ut som billige kopier) gjør at jeg frykter de lett vil la et politisk korrekt image gå på bekostning av kvaliteten. Forhåpentligvis er dette et kortlivet PR-stunt som vil fordampe før det får gjort varig skade.

Kan komme med mitt forslag her, så kan folk velge om de vil skyte den ned eller stjele ideen. Ved sistnevnte påløper royalties :wink:

“Myke” klosser produseres av et farget pulverbasert miljøvennlig materiale, og coates med et par mikron tykt lag som umiddelbart herder de. Coatingen i seg selv bevarer brikkene mot tidens tann, men er løselig i kjemikalier i hjemmet, eller en spesifik løsning som er designet for å uskadeliggjøre coatingen.
Hvis man ønsker å destruere klossene, vasker man de i denne løsningen og kaster i ordinær resirkulering. Løsningen kan leveres på

Jeg vil at LEGO-klosser skal vare evig - gjenbruk er bedre enn resirkulering.
Klosser blir av og til ødelagt. Ødelagte klosser bør gå i restavfallet, og til søppelforbrenning.
Jeg kan ikke se noen grunn til å bytte ut ABS-plast med noe annet, men polykarbonat kan muligens erstattes med noe bedre.

Derimot kan det være greit å se på hvor råvarene kommer fra.
I dag lages LEGO av ikke fornybar olje.
Det kan erstattes, og metan fra kompost er så vidt jeg vet den mest miljøvennlige kilden.
Ett kilo plast laget av metan fra kompost bør føre til at utslippene av klimagasser reduseres med et sted i området 50-150 kilo karbondioksydekvivalenter.

http://www.nrk.no/viten/xl/fremtidens-klimavennlige-lego-univers-1.12679556 Fra NRK

Han kunne jo fått det riktig da :frowning: “– Her har vi eksemplarer av alle lekene som noen gang har blitt laget, sier arkivsjef i Lego Idea House, Tine Froberg Mortensen til NRK.”

Jeg for min del ser for meg at grunnen til at LEGO vil gå over til andre materialer er ikke bare at de vil gå bort fra ABS plast på grunn av at de er laget av miljøfientlig materiale. Det er vel ingen som kaster LEGO? Derfor skulle dette ikke by på noen problemer for miljøet på denne måten.

En annen årsak kan jo være at de ser at grunnmaterialet som ABS plasten lages av kan bli dyrere å anskaffe i fremtiden og derfor ønsker å finne rimeligere alternativer før prisen for ABS plasten blir for høy.

Mokulock (mokulock.biz/) har jo gjort noen forsøk på å finne “grønne” materialer. Men vi har jo ikke ubegrenset med trær heller. Men det er iallefall mer miljøvennlig materiale. Men muligens er produksjonen av disse ikke like miljøvennlig? Ser for meg at det går med atskillig mer tid og energi til å få laget en god LEGO brikke i tre enn i ABS plast. Mulig jeg tar feil her dog…
Jeg har iallefall kjøpt meg en boks av disse Mokulock brikkene og de er helt herlige å bruke. Veldig god clutch power, en herlig følelse å ta på tre da man kjenner strukturen i dem. Veldig mange som ser disse brikkene tror det er plast som er laget for å se ut som tre, helt til de tar på brikkene og virkelig kjenner at det er laget av ekte tre.
Om man ser nøye etter på Mokulock brikkene kan man se at de er blitt frest ut. Det vil derfor gå mye tremateriale til spille for å få frest ut alt hulrommet i brikkene. Brikkene virker heller ikke like solide som ABS plast (uten at jeg har gjort noen tester på dette). Leste også på Mokulock sin side ett sted at de ikke anbefalte å la modellene stå oppbygd over lengre tid da trematerialet er ett “levende” materiale og vil endre struktur og størrelse med luftfuktighet og temperatur. Det er nemlig fare for at brikkene kan slå sprekker.

Finnes det andre naturlige materialer som LEGO brikkene kan produseres av?

Jeg tror de må finne opp noen nye kunstige materialer som er oppbygd av noen grunnstoffer som vi har mye av i naturen og som er lette å gjennvinne og bruker lite energi og er miljøvennlig å produsere.

Jeg synes dette er et bra initiativ. Jeg vet ikke om de har noen andre grunner enn det som er gjengitt i media, de kan bruke det grønne kortet skulle de få det til, samt å ikke være avhengig av olje når oljecracket går av kan være en fordel, men da blir prisen på alternativet fort drevet opp så om de har så mye å tjene på det slik sett er jeg usikker på.

Jeg husker ikke hvor, men det var en som uttalte seg i media like etter dette slapp ut, og sa at han likte initiativet, men gjerne skulle sett mer kortsiktige tiltak også. Vel, alt er relativt. For meg er 15 år kortsiktig.

Skjønner de sikkert må tenke nytt, men frykter forringet kvalitet. Får håpe jeg tar feil.