Avtoros Shaman 8x8

Jeg liker å få ting til å virke, og dette bygget hadde så mye leamikk og dingsebomser at jeg bare måtte prøve!
I utgangspuktet hadde jeg ikke alle deler i riktig farge og slikt, men jeg har gjort mitt beste med det jeg hadde tilgjengelig. Alt i alt er jeg svært fornøyd med bygget, jeg har lært mye underveis og jeg har hatt MYE moro!
Bygget vi snakker om er https://rebrickable.com/mocs/MOC-5360/Madoca1977/avtoros-shaman-8x8/

Jeg har ingen S-Bricks, så jeg måtte bruke LEGO’s IR system. Utfordringen med det er at systemet kun kan ha en motor per kanal. Siden Shamanen har 8 motorer og litt lys og greier, ble det litt kronglete. Jeg mått flytte alle IR-brikkene opp fra der S-Bricken egentlig skulle stå (midt i bygget) sånn at jeg kunne få fri sikt til fjernkontrollene. I tillegg måtte jeg bruke en ekstra batteripakke for å kunne ha lys og “crab steering” tilkoblet. Disse funksjonene ble kontrollert av en bryter på batteripakken, lett tilgjengelig gjennom luken i taket. IR-enhetene kan dekkes til med den store takplaten når bilen ikke er i bruk.

Støtdemperne mine var litt for svake, og med tilleggsvekt i form av en battripakke, sagget bilen litt bak. Jeg burde fått tak i sterkere dempere, evt. moddet de jeg har litt. Dette, kombinert med litt fetere dekk, hadde gjort bygget helt fullkomment!


Helfigur


Toppløs, viser IR-mottakere og fargekoding


Med toppen på. De gule pinnene fungerer som idikator på hvilket modus bilen er i, vanlig eller “crab mode”


Full frontal


I krabbemodus, –pinnene opp


Bak

Kul sak.
Ser ut som noe som er utviklet av det russiske miltæret :slight_smile:

Takk!
Det stemmer at den er russisk ja. Originalen er en ambfibiebil. Det er ikke min :slight_smile:
Ellers er det en nokså lik kopi. Funksjonene er de samme, dvs. den har drift og styring på alle hjul. I tillegge til “crab mode” som gjør at den kan kjøre sideveis.
Veldig utfordrende og morsomt bygg å lage, jeg gleder meg til neste utfordring!