Au, fingrene mine!

I går demonterte jeg Eiffeltårn-settet og sitter nå igjen med ømme tomler og negler som henger seg opp i klær og annet stoff.
Noen som har noen gode tips til demontering av Lego?

Jeg antar at du kjenner til The Brick Separator?

[part=6007][partimg]6007[/partimg][/part]

Jepp, men jeg finner meg selv ofte i problemer med de mindre delene. Som når f.eks. 2stk 1x2 plates sitter oppå hverandre, eller enda verre 2stk 2x2 corner plates.

Etter min erfaring er det ikke så lett å bruke brick separator til å skille disse brikkene.

To stk brick separator pleier gjøre nytten i slike tilfeller.

Du kan enten bruke to som Quarryman sier over, eller dersom du bare har en (som meg), så kan du sette de to gjenstridige 2x2 corner platene på en større plate og så bruke brick separator på dem, da kommer 99% av gangene den øversta av de 2 platene fra hverandre.

I den “Mega Factories - Lego” på discovery, skryter de av at det nye brekkjernet i de nyeste politisettene visstnok skal virke kjempefint til å dele brikker med.

Tusen takk for gode tips! Ser allikevel ut til at Brick Seperator er løsningen! :slight_smile:

Jeg tror jeg har to separatorer, men kan aldri huske å ha brukt dem. Hvis jeg har to 1x2 plater som sitter fast pleier jeg å sette en 1x2 kloss på hver side, det er da lett å få dem fra hverandre og få dem løs fra klossene etterpå. Når det gjelder brekkjernet tror jeg det funker best på fliser som sitter fast midt på plater, det får ikke tak på klosser uten spor i kanten. Selv prøver jeg å unngå å bruke neglene, da det lett blir stygge hakk i klossene.

Altfor komplisert det med ekstra plater og sånn, med 2 brickseparatorer er det bare en snap og vips…

(bildet lånt herfra)

Har du ikke brickseparatorene for hånda så gjør du bare som ungene bruker å gjøre: sett tenna i brikkene :slight_smile:

hehe,
nei, ikke gjør det, blir så stygge merker.

Men kan bare nevne det at enhver AFOL burde hatt minimum to brickseparatorer. Jeg har tre, men den ene driver jeg hele tiden å glemmer hvor jeg har den, er akkurat derfor jeg har tre :slight_smile:

Noen som har testet de nye brekkjernene som brickseparatorer? Syns de ser litt pinglete ut… Har ett brekkjern her, men de er jo så små og ENDA lettere å legge ett sted man ikke husker hvor var. Så nei, jeg holder meg til Brickseparatorene enda en stund…

For mange år siden var det grønne brickseparatorer i en roteboks i en lekebutikk i Nordre, Trondheim (butikken er for lengst lagt ned).

1 literspose (til 49,50 elns) med løslego der separatorne var vesentlig volumbidrag gav oss nok til å ha dem litt overalt, lurer på om det ble rundt 30 av dem i posen :smiley:

Selv til vanlig pris er de verd å ha minst to av!

aj-ml