Arkitekt - A - Tokyo

Jeg hadde gleden av å dra til Japan i fjor og besøke Tokyo, og det som slo meg mest med Tokyo var alle kontrastene. Fra moderne by med høye skyskrapere og massevis av neonlys, fullt av biler og folk i gatene, til gamle templer, flotte hager og til og med skog midt i byen. Jeg hadde lyst til å gjenskape dette inntrykket i min skyline.

Jeg valgte ut de fem mest kjente landemerkene i Tokyo, Meiji Jingu, Tokyo Tower, Keiserpalasset, Tokyo Skytree og Senso-ji.


Tokyo skyline by Cecilie Fritzvold, on Flickr

Jeg måtte kompromisse litt på hvilke deler av bygningene jeg valgte å representere for å holde meg innenfor det smale formatet.
For Meiji Jingu valgte jeg å bygge fronten på hovedbygget:

Hele greia er flere bygninger midt i en skog:

Når det gjelder keiserpalasset, så er selve palasset der keiseren bor bortgjemt inne på det store området, og det er kun mulig å komme dit for å se det via begrensede guidede turer, og ved noen spesielle anledninger når keiseren hilser på folket. Denne bygningen er uansett av en mer moderne stil og ikke så interessant, men det mest ikoniske for turister er hagene rundt, som er åpne for allmennheten, og flere vaktårn rundt området, langs vollgraven, som er mye eldre bygg. Det er også en veldig kjent bro som leder over til hovedinngangen til palasset, som kan sees utenfra. Jeg valgte derfor å bygge denne broen, og Fushimi-yagura som kan sees bak.

Senso-ji er et gammelt buddhist-tempel, og også her kunne jeg ikke bygge alle bygningene på området, men valgte ut pagodaen og den store inngangsporten kalt Hozomon.

Tokyo Tower og Tokyo Skytree er de to høyste tårnene i Tokyo, og Tokyo Skytree er i følge wikipedia det høyste tårnet i verden, og det neste høyeste bygget etter Burj Khalifa. Tokyo Tower er kraftig inspirert av Eiffel-tårnet i paris.

Kult! Digger de tradisjonelle japanske byggverkene i liten skala. Med et par rosa blomster i trærne kunne de blitt til kirsebærtrær. :wink:
Vanvitting mengde med minifig hender - og jeg syns jeg ser et par kremt “utradisjonelle” byggeteknikker brukt… :stuck_out_tongue:

Dette var niiiiice!
Likte spesielt godt de to tårnene. Når ting blir smått er det fort gjort at et tårn blir en “kloss” med klosser, men her har du virkelig klart å beholde designet på tårnene på en bra måte.
Bra jobba :smiley:

Takk :slight_smile:
Jeg har valgt å ikke bruke rosa blomster, for de trærne jeg har valgt å representere (som er ment å være noen karakteristiske trær fra sine respektive områder), ikke er kirsebærtrær :wink:
Utradisjonelle, haha, ingen anelse om hva du prater om :laughing:

Takker :slight_smile: Veldig fornøyd med å ha funnet en mer fiffig måte å lage disse tårnene på enn å stable klosser :mrgreen:

Wow, så bra!
Likte spesielt de to “Handmade” towers. :slight_smile:

Fine bygg laget i mini skala i Tokyo :slight_smile:

Herlig! Digger tårnene!

Utrolig flott Cecillie! Liker spesielt tårnene, men det er utrolig hva du får frem av detaljer på de andre bygningene også i den skalaen.

Tror jeg må melde meg på et kurs i kreativ bruk av minifigur-hender! :laughing: