Archer

Hei igjen, folkens!
Etter et langt og særeles travelt vårsemester, er det endelig sommerferie - som jo også betyr: endelig tid til å bygge litt igjen! Første post på programmet har vært å gjøre ferdig en modell jeg har arbeidet med (ikke kontinuerlig da) i noen måneder nå, på oppdrag fra noen av gutta i artilleribataljonen: en modell i 1/22 målestokk av det som vil bli den nye storslegga til den norske og svenske hæren når den settes i tjeneste om kort tid; Bofors Archer selvdreven haubits.

Modellen ble ferdig denne helgen, og ble sendt til Setermoen tidligere i dag (14. juni) der den vil stå på utstilling.

Flere bilder av modellen kan sees på Flickr:
flickr.com/photos/aleksander_se/

Veldig, veldig tøff maskin, Aleksander! Og grattis med bestillingen fra Art. gutta, jeg kan tenke meg at de er stolte over å kunne studere både arbeidet ditt og sitt eget på en mindre skala.

Jeg har sagt det før også, i Asker, synes Archer’en er ett interessant konsept. Med tanke på at industrimaskiner er veldig robuste i utgangspunktet, så er det vel egentlig ikke en så veldig stor overraskelse at de valgte en artikulert lastedumper som utgangspunkt i en ny type Haubits.

Denne er helt rå. Kan stirre på denne lenge, og allikevel finne nye detaljer. Skikkelig flott bygg, som fortjener heder og ære.

Denne kunne ha vært vårt forslag til ny UCS?? :sunglasses:

Takk skal du ha!
Gutta i art. battaljonen virket svært fornøyde da jeg sendte dem noen WIP bilder for cirka en uke siden. Det har jo også vært gøy for meg, som har militærmodeller som spesialfelt, å bygge en modell for folkene som faktisk kommer til å tjenestegjøre i disse kjøretøyene.

Jeg syns også Archer er et interessant konsept. Å bruke en relativt ordinær dumper som utgangspunkt gjør jo at man ikke trenger så mange spesialdeler som f.eks. en haubits basert på et stridsvognchassis behøver, og det gjør igjen vedlikeholdet av vognene enklere og mindre kostbart. Et hjuldrevet kjøretøy er jo også “snillere” mot drivverk og motor enn belter til tross for noe redusert fremkommelighet, men kan man først skyte et prosjektil 40km+ så er vel ikke behovet for å komme seg langt inn i gok så voldsomt prekært i utgangspunktet :wink: