Arbeidsbord for å bygge LEGO på.

Har lenge gått med planer om å få meg ett skikkelig arbeidsbord for å bygge LEGO på. I dag bruker jeg ett vanlig salongbord. Men det er jo for det første veldig lavt, ikke er det stort nok heller. Og så er det veldig mørkt.

Hvilken erfaring har dere til dette med arbeidsbord for å bygge LEGO på?

Hvilken høyde? 80-90 cm kan jeg tenke meg? Kommer også til å sette de skuffeseksjonene som jeg har oppå og rundt bordet slik at de er lett tilgjengelig. Har det jo slik i dag og syns det fungerer flott. Bordet må bare være høyere, men da kan det også bli vanskeligere å nå høyt opp…

Bredden på bordet bør være 60cm syns jeg. Og området jeg skal ha det på er litt over 2m bredt og så vil jeg ha ett lite støttebord intill så det blir som en L.

Godt lys er jo en selvfølge. Bordet blir rett under stuevinduet og har godt med lys i taket (6stk 25w halogenpærer) som kommer inn fra forskjellige vinkler.

Men hvilken farge mener dere er best for ett slikt bord? Og er det best med en duk på slik at ting ikke triller så lett ned? Eller bør det være glatt og slett? En plastduk er kansje en mellomting her?

Har kikket litt i kataloger og har ikke sett noe slikt på bruktmarkedet enda, og nytt koster rundt 2500-3000kr for ett slikt bord i den størrelsen jeg tenker på.
Blir det billigere å bygge bord selv av litt plank og en stor sponplate?

Nei, jeg bruker ihvertfall spisestuebordet, gulvet og egentlig alt av ledig plass.
Bordet er ca. 75x80x230 (HxBxL) og er greit nok for meg (kunne så klart tenkt meg større bord, men … :wink: )

Jeg bruker et bord faren min fikk av Norske Skog og det er 72x76x203 (HxBxL)
Og jeg synes at det er et helt perfekt bord. Her er to bilder av det med Lego på: Bilde 1 og Bilde 2.

Markus.

Jeg brukte stue bordet til å bygge opp fjernstyrt bulldoser(8275),la esken i sofan så jeg kunne bruke stue bordet til å bygge opp bulldoseren:
[bsurl]http://www.brickshelf.com/gallery/TOGFREAK/MITT-GALLERI/LEGO-TECHNIC/8275/img_0231.jpg[/bsurl]
:slight_smile:

60 cm dybde er for lite. Sats på 70-80, ensfarget lyst, gjerne hvitt.

Vel, har leitet lenge og vel. Alternativet var å kjøpe ett 200x80cm bord og bare godta en glippe på 38cm eller lage bordet selv.
Ett bord på 200x80cm koster rundt 2500kr og oppover når man skal kjøpe det nytt. Og så koster ett støttebord på 100x60cm rundt 1000kr.

Så da kjøpte jeg to stykk hobbybord 2100x400x18mm og ett 2100x300x18mm og ett 1200x300x18mm og 5 stk lekter à 240cm og 6 ferdige bein på OBS! bygg, samt en del skruer og maling og slikt. Så nå bygger jeg bord selv.

Bordstørrelsen ble 238x80cm med ett lite tilleggsbord på 100x60cm på venstre siden. Bordet blir formet som en stor L.
Hadde håpet de hadde 2400x400x18mm hobbybord, men det hadde jeg heller ikke fått inn i bilen, så da var det jo like greit. De hadde den størrelsen på andre steder, men da var prisen også over det dobbelte…

Laget en ramme av lekterne og skrudde bordene oppå denne ramma. Skal ta litt bilder slik at dere ser hvordan jeg gjordet dette.
Trenger ikke noe “kryss-støtte” på beina da bordet ikke kan forflytte seg noen steder der det blir stående. Bordet blir kilt opp mellom to vegger.
Har nå snekkret sammen ramma, skrudd på platene og kappet de til slik at alt blir i rett size. Har også smurt på kvistlakk i går. I dag skal jeg male ett par strøk og så ha på noen strøk med klarlakk oppå der for å få en sterkere og bedre finish.
Beinene er plassert ca 50cm inn fra kantene da det er i det området jeg selv driver å “arbeider”. På endene blir selve LEGO kasene/hyllene mine stående både over og under bordet. Med ett heldekkende bord så hindrer jeg at små deler ramler ned på gulvet slik som jeg har det nå med ett lite lavt salongbord.

Om man skal ha ett mer frittstående bord bør nok beinene være mer solide og ha slik kryss-støtte. Går fint å lage bein av de samme lekterne. Det hadde sikkert blitt billigere også. Men siden bordet står i stua så blir disse ferdigkjøpte stålbeinene lekrere. De er ca 30mm i diameter og 70cm høy med en liten justerbar fot under som kan justeres opp 3cm, nok til å få det i water på ujevnt underlag. De finnes i stålfarge og ferdig hvitmalte.

Prismessig har jeg nå lagt ut ca 1500kr i alt av matrialer, inkludert 6stk bordbein, maling, lakk og pensler og skruer og alt som skulle til. Jeg får da ett bord som da passer helt perfekt til der jeg skal ha det.
Må jo selvsagt legge til litt arbeidspenger også, men er jo bare morro å gjøre slikt nå i påskeferien :wink:

Her kommer noen bilder av bordet jeg har laget.

Men først ett bilde over hvordan jeg hadde det før det nye bordet kom på plass i dag.

Slik ble det ferdige resultatet:

Slik ser bordet ut:

Slik er det under:

(Trykk på bildene for å se større versjon)

Flinke mannen…