Åpning av Spillhuset i Bergen lørdag 12. mars

Hei alle,
Spillhuset i Bergen har endelig fått åpningsdato, nemlig lørdag 12. mars 2022 kl 12! Dette har vi i Bergensområdet ventet lenge i spenning på, for her ser det ut til at vi får innpass på permanent basis! Mer om det senere.

I denne forbindelse ønsker de en LEGO utstilling fra Brikkelauget, og det skal vi selvsagt levere! Alle medlemmer som har lyst til å ta turen er hjertelig velkomne. Selv stiller jeg med en del MOCs og spillrelaterte sett (og kanskje litt Star Wars; Grogu, R2-D2, BB-8 og evt noen fete Brickvault TIEs) nok til å dekke minst et par standard bord, men vi kan stille ut nær sagt hva som helst. Foreslår at vi bruker denne tråden til planlegging og notering av hvem som tar med hva (forhåpentligvis får vi den også med over i det nye forumet).

Tidsrommet er kl 12-20 (VIP-åpning i starten, kanskje kommer kongen? :stuck_out_tongue:). Man blir så lenge man har tid og lyst. Jeg vil anta vi kan møte 30-60 min før elns for å rigge opp.

Jeg forstår det slik at vi får et eget rom til disposisjon denne dagen, her kan vi ha både utstillingen og rigge oss til for en byggekveld/dag hvis vi ønsker. Det vil bli arrangert en eller flere speed building konkurranser i løpet av dagen (en eller annen polybag med litt vanskelighetsgrad).

På sikt er planen å bruke Spillhuset til å arrangere faste, åpne byggekvelder for alle. Kanskje vi til og med kan få til en ordentlig LEGO event der i 2023 (foreløpig på drodlestadiet)!

Dere som leser dette og ikke enda er medlem av Brikkelauget - ta turen i løpet av ettermiddagen for en hyggelig LEGO-prat!

Se også spillhus.no/ (nettsiden jobbes med)

Tro det eller ei: Jeg kommer! Og kan stille med litt forskjellige ting. MOCs:

  • Har noen gamle modulhus jeg kan bygge sammen til et kvartal, hvis jeg finner dem. Planen er uansett at de skal være med til PKH, så greit å finne ut hvordan det står til med dem.
  • Bygger noen vignetter nå (26x26 studs) med biler og litt humoristiske innslag, planen er åtte stykker.

Sett og sånt som jeg har stående ferdig bygd:

  • The Moulding Machine
  • Tree of Creativity
  • Frihetsstatuen med sokkel (mulig litt støvete, den har stått i et skap siden katten gikk til angrep på flammen og brakk armen på den stakkars damen)
  • Ferguson Tractor (Inside Tour 2018) + en gammel original Ferguson-traktor fra 1950-tallet
  • Emerald Night, med fire vogner + caboose (tror den er motorisert også, men må sjekke)

Har du noen tanker om hva som er mer/mindre interessant, Svein?

1 Like

Supert! Alt det du nevner er interessant og viser mangfoldet i det vi driver med. Ta gjerne med den garasjen din med lys i hvis du fortsatt har den!

Det har jeg, den blir en del av kvartalet :slight_smile:

Tok en liten ekstra kikk nå - jeg har jo alle modulhusene, men tenker det kanskje er kulere å stille med MOCs av akkurat det. Så har jeg et utvalg av de store bilene (Fiat 500, Mini, Ferrari F40, Caterham, Mustang), Ole Brumm-huset, og modellen min av Bryggen - spesielt den er kanskje kul å ha. Og så har jeg litt eldre LEGO - noen av de gamle små bilene, et par sett fra tidlig 70-tall, og den gule borgen. Ser hva jeg får plass til! Har vi ubegrenset med plass? Og vet du om det finnes mulighet for å sette ting «helt trygt»? Noe av dette har jo en viss verdi og er ganske gebrekkelig :wink:

90% sikker på at jeg er med, men kan ikke være til klokka 20.

Planlegger å ta med følgende MOCs

  • Monster Fighters layout, 3x4 baseplater
  • Ambush at Amon Hen, cirka en 48x48 baseplate
  • Ole Kirks hus, 16x16 “baseplate”
  • Bugården (hvis den blir presentabel i tide), en baseplate
  • Rubiks kube solver (hvis den fortsatt virker)

Offisielle sett

  • 71374 Nintendo Entertainment System
  • 75978 Diagon Alley

Vurderer også å ta med (hvis jeg har plass)

  • 6987 Message Intercept Base (for nostalgiens skyld)
1 Like

Flott at se at dere får det til i Bergen - Held og lykke med arrangementet

kletvoldlego/Mogens

1 Like

Jeg kan komme, litt usikkert om jeg kan være der hele dagen (må se an dagsform). Har ikke all verdens å stille ut, men kan ta med litt Hidden Side, den store Ghostbuster ECTO-1 bilen og Central Perk fra Friends TV-serien, om noe av dette er av interesse.

1 Like

Bryggen-modellen din hadde vært supert. Da kan jeg ta med mini-Bergen-modellen min, Museet og Per Ove stiller med det ene Bryggen-bygget, så får vi et Bergen-tema på et av bordene.
Jeg har bedt om å få bilde av rommet vi har fått tildelt, men jeg vil tro vi har veldig god plass. Sjekker nærmere og oppdaterer.

Planen er å sette opp sperrebånd + ikke-rør-skilt og sørge for at vi alltid har noen i rommet. Det bør være gjennomførbart, siden det ligger an til at vi blir 5-6 stykk (jobber med å lokke Skremt og Skriblez til å komme også) og vi har byggeaktivitetene våre i samme rom som utstillingen står i. Vi kan nok også avtale litt vakthold med de som jobber på huset også. Hvis vi trenger å stue noe helt unna så har de et kontor vi muligens kan bruke, skal sjekke om de har låsbart lager osv.

Takk for det Mogens! :slight_smile:

Så kjekt! Du blir så lenge du har lyst og anledning. Det du ønsker å stille ut er helt topp i kombinasjon med det andre som er nevnt så langt, det viser mangfoldet i ting vi bygger og samler på. :slight_smile:

**
Til alle:
jeg har litt sort duk, men kun nok til 2-3 bord. Jeg skal høre om Spillhuset har mulighet til å kjøpe inn noe, men hvis ikke så hadde det vært fint om flere har anledning til å ta med. Jeg har kjøpt noen meter sort stoff fra IKEA, det holder i massevis - trenger ikke være “ekte” duker. Utstillingen ser MYE bedre og proffere ut slik enn om den bare står på nakne bord.

Brikkelauget skulle kjøpe inn mere sort duk. Jeg vet ikke om det er gjort enda, men hvis ikke (og egentlig uansett) kunne du sikkert kjøpt inn noe som så blir med til Trondheim i April og eventuelt tilbake til Bergen om noen der har plass til å oppbevare litt av det. Hør med “noen” i styret, kanskje :slight_smile:

Og ja, stoffet fra Ikea er superfint. Det er passe tynt og tar seg bra ut :slight_smile:

God idé Harald, jeg konfererer med styret angående innkjøp. Ettersom vi vanligvis stiller ut i ymse sammenhenger flere ganger i året i Bergen så hadde det vært fint med et lite minilager med blant annet duker, sperrebånd og litt rekvisita. Nå ser det faktisk ut som det sorte stoffet er forsvunnet fra IKEA (https://www.ikea.com/no/no/search/products/?q=stoff%20metervare) - noen som har tips til alternative steder å kjøpe denslags?

Iiiiik!
Ikke bra. Nei, har ingen tips, men ønsker også tips. Hehe.
Noe av det som ble brukt under kloss21 syns jeg forøvrig var litt tykt, det skapte litt “bumber” i hjørnene. Så tynt stoff er best.

Stoff&Stil i Salhus kanskje?

Mulig med 5 meter svart fra jysk? A 45 kr meter
Eller fra stoff og stil A 54 Kr meter

Nå sporet dette helt av og ble til en sy-tråd (pun intended), men jeg skal sjekke ut det de har på Jysk ila uka og se om det kan duge som duker! Lurer på om det kan være verdt bryet å legge de opp, da kan de jo kanskje vaskes uten at de rakner… Takk for tips så langt!

Wee, gøy med nytt forum.
I morgen skal jeg etter planen på befaring på Spillhuset og da kommer jeg med litt mer info om hvor mye plass vi har osv. Jeg har også fått innvilget litt utstyr vi kan ha liggende (duker, sperrebånd osv) og kjøper dette inn ila uken.

Dersom noen ønsker “MOC-kort” (tittel og beskrivelse av hvert enkelt byggverk) kan dere sende meg en kort tekst på PM her i forumet eller på Discord (SveinTore) så printer jeg det ut. Det blir vanlig printerpapir og en ikke spesielt fancy mal denne gangen. Anbefaler maksimum 5 enkle setninger, det er begrenset hvor mye folk orker å lese på avstand.

Har snakket med Material ansvarlig, pakke er nå sendt i posten🎉
Lykke til med arrangementet.
Og husk å sende inn event rapport i etterkant

1 Like

Da har jeg kjøpt inn stolper og sperrebånd / plastkjetting, samt 3 x 5 meter duk. Dukene fant jeg i 5-meters pakker hos Jysk til kr 225 pr stk, og er i lignende stoff som dukene vi bruker på PKH. Har et par ekstra private duker jeg tar med i tillegg.

Var på befaring hos Spillhuset i dag og vi får det lekre rommet dere ser på bildene nederst i denne posten! Bordene på bildene er ca 50x150 cm og er type konferansebord, vi får 15 stk tilgjengelig og vi kan arrangere de som vi selv vil i rommet. Da burde vi klare å fylle de fleste veggene i rommet med bord/innhold, og kanskje vi også kan sette noe midt i rommet hvis vi har nok modeller til det.

Jeg har notert meg at følgende kommer: lasse (vet ikke forumnick enda), Flameboy, laphroag, hazel, meg selv, lille_my og Skremt. Skriblez kan dessverre ikke komme da han hadde dobbeltbooket seg og må i barnedåp utenbygds. Skremt tar med litt Technic fra Skriblez så vi har enda mer variasjon. Dette betyr at vi har ca 3 bord hver til rådighet og ut fra det dere har nevnt dere vil ta med så burde det være rikelig. Jeg kommer antagelig til å ta med et par sammenleggbare bord i backup, siden jeg har et par omfangsrike MOCs å stille ut.

laphroag: legg merke til tapeten på et par av bildene, der er faktisk den ene MOCen din avbildet og da vet vi jo hvor den må stå hen!! Jeg tenkte å bl.a ta med muséet og nano-skala Bergen og da kan vi jo lage et “Bergensbord” eller noe i den duren.

Praktisk på lørdag:

  • Det er mulig å møte opp fra ca kl 10. Selv dukker jeg trolig opp rundt 1030.
  • Det er små låsbare skap tilgjengelig (ta med egen hengelås!), men her får man kun plass til småting, til nøds en håndveske el.l. Vi har tilgang på et romslig lager rett ved siden av utstillingsrommet, dette vil være avlåst når publikum er til stede, men vi får tilgang ved behov. Vi setter tomgods, jakker osv der inne.
  • Ta med egen mat og drikke
  • Ikke nødvendig å stå ved utstillingen sin hele tiden, men sørg for at det alltid er minst 1-2 av oss i utstillingsrommet når du tar pause. Vi bruker sperrebånd og folk respekterer vanligvis dette veldig bra.
  • Det er mulig å stoppe bil utenfor og droppe av last, men parkering bør foregå et annet sted (Klostergarasjen f.eks).
  • Mangler du telefonnummeret mitt, send en PM.

Tidsskjema:

1030-12: rigging. Fint om dere kommer senest i 11-tiden sånn at vi rekker å rigge ordentlig og fordele modellene utover. Adressen er Rick’s huset - Veiten 3, inngang til høyre for Escalon ca midt på bygget. Gatedøren vil være åpen fra ca kl 10. Det er heis i bygget. Vi skal være i 3. etg, døren der skal også stå på gløtt for oss. For å finne meg og rommet vi skal være i; spør en av de som jobber der eller ring meg.

12-18: Utstilling åpent for publikum. Se https://www.spillhus.no/event/apning-spillhuset/ for detaljert program på huset den dagen. Dere står fritt til å rigge ned og forlate åstedet tidligere enn kl 18 ved behov. Ta pauser ved behov.

1830-??: after-party hvor man kan nyte litt medbrakt og mingle litt om man vil. Jeg tror det kan komme en del gøye mennesker der som driver med diverse andre nerdete ting, så dere er velkomne til å joine. For min egen del så tenker jeg det kan være smart å nettverke litt på huset siden jeg håper vi kan få fast tilholdssted der framover! 100% frivillig her altså.

Gleder meg masse til å se dere igjen, dette blir helt konge! :slight_smile:





3 Likes

Kan prøve ta med koopa troopa. Men er enormt høyt tyngdepunkt så må ta av hode for transport.

1 Like

Lekkert, gleder meg til å se Koopa live! Denne må vi passe ekstra godt på, spesielt hvis den står på gulvet. Tipper ungene får VELDIG lyst til å gi den en klem… :smile: Kanskje du kan lage deg en liten pappskive som kan stå ved siden av “Vennligst ikke rør modellen” eller lignende?

Kan ellers nevne at vi også får enda et nytt medlem på besøk, Lasse, som tar med seg en moddet 42009 Mobile Crane med masse motorer / S-brick / fjernstyring!

@hazel : jeg tar med en stor og en liten Lamborghini Countach som kan joine bilsamlingen din! Den lille er det nye Speed Champ settet og den store er bygget ene og alene fra delene til 10295 Porsche 911 settet.

Dette blir antagelig den største utstillingen vi har hatt i Bergen i Brikkelauget-sammenheng så langt, håper vi har nok bord nå da! Gleder meg! :smiley:

1 Like

Supert! Jeg er i Trondheim på PKH-planlegging, men skal pakke ned tingene i morgen kveld. Satser på at totalinntrykket blir omtrent som i posten over (bilene, bykvartalet, den gule borgen + kanskje noe annet småtteri).

1 Like