Åpnet eller uåpnet

Hei

bare lurer, er det bare meg eller har dere det sånn også, når jeg har kjøpt nye sett, liker jeg egentlig bare å ha de i esken? har egentlig ikke lyst til å åpne den.
synns egentlig lego gjør seg nesten like godt i esken. ikke for det at jeg ikke har lyst til å bygge settet…

Med fare for at nicket ansporer til hva du mener her, så ordner det seg litt selv, ettersom man blir galere og galere. Det blir bare ikke tid til å åpne og bygge alle settene.

Noen esker blir åpnet og partert mens andre blir ligganes, men nå blir alt ligganes pga plassmangel til å bygge.

Du har noen artige timer foran deg der gitt…

Har 2 50-års jubileumssett (#5522), det ene åpnet fordi jeg ville se på klossene, det andre forblir uåpnet inntil videre fordi jeg er livredd for å ødelegge den fine esken…

10190 Market Street står forsatt forseglet hos meg inne på min bod tør ikke åpne den da verdi i dag er over $1350 ~ 7641 n.kr.
bricklink.com/search.asp?pg= … archSort=P

ser den med marked street, kommer nok til å øke mer i verdi. ser en del gammle batman sett som jeg har liggende, har økt ganks mye i pris. er vell litt som folk sier.
mangel på plass, pluss kvinnfolk som ikke synnes lego gjør seg som pynt på stua

LEGO er ikke pynt, det er et møbel i seg selv.

Det kan de som var i Skærbæk bekrefte eller avkrefte, men hvis jeg ikke husker helt feil gikk et uåpnet Market Street-sett for 7500 kroner på auksjonen på lørdagskvelden… så ja, der er det mye verdi.

For meg har Market Street mer verdi inn i LEGO-samlinga mi og tror derfor jeg aldri kommer til å selge noen sett. Om jeg er så i beit for penger tror jeg heller jeg lar være å kjøpe noen nye sett :slight_smile:
Ikke at jeg har ubegrenset med penger, langt derifra. Men all LEGO jeg kjøper er til eget bruk, og da mener jeg BRUK (har begrenset med plass, men det er en helt annen sak). Har kun ett eneste sett som skal få ligge på hylla å godgjøre seg en 20-30 år til bare for å plukke frem og mimre litt inni mellom. Det er det 50-års jubileums settet med helt vanlige brikker og en gullbrikke. Kjøpte vel 6-7stk av det settet. De siste ble kjøpt på ett super billigsalg, tror det var 50% på dem da.

Uansett, hver person må jo få lov til å bruke pengene sine slik dem vil, og om de liker å ha pappesker med noen plastbiter inni stående på hyllen, så må de gjerne det for meg. Noen har jo dobbelt opp (eller fler) av sett og da ser jeg jo at det kan være morsomt å ha ett av settene stå på hylla. Men min mening er nå at LEGO-brikkene gjør seg best inni en MOC :smiley:

Godt sagt! Hvorfor kjøper vi esker med LEGO? For å ha en eske som “støver” ned? Det minner mer om å samle og ikke det jeg mener det er for…åpnes og bygges med (kaster esken og legger bruksanvisningen i en samlekasse med de andre. Ja, man kan kanskje tjene noen kroner på å kjøpe et eller flere ekstra sett og så selge det senere…men ikke for å kun ha alle uåpnet. Folk må gjerne være samlere, men for meg også handler det om å bruke innholdet i eskene :wink: Har jeg uåpnede sett, så er det fordi jeg ikke har hatt tid til å bygge dem ennå…

Uåpnet er for samlere
Åpnet er for den taktile følelsen av ny lego mellom fingrene etter å ha åpnet plastikkposene inni esken, den nye lukten av brikkene blandet med den knitrende opplevelsen av en helt ubrukt byggeveiledning og kilingen i magen ved kanskje enda en ny byggeteknikk eller smart løsning på bygging av en struktur.

Dere skjønner hva jeg gjør, selv om det hender at det ligger et sett og venter, spesielt pga mangel på tid til å bygge, andre prosjekter som kommer først eller at det finnes flere av samme sett i samlingen.
Uansett, det er rom for alle varianter. Gjør som du vil med god samvittighet :smiley:
“Det bedste er ikke for godt”
God bygging
Baard

Problemet er også at sett gjerne går ut av produksjon etter 1-2 år (med få unntak). Hvis man ser noe man liker, selv om man på det tidspunktet ikke har tid til å bygge det, enten så må man kjøpe det der og da eller så må man betale en formue i ettertid.

Jeg har en bod full av “uåpnede” sett :wink: (dvs ubygget, men forseglingen er brutt for å “stjele” noen klosser til MOCs :stuck_out_tongue:)
LEGO er til for å bygges med. Det er gøy å bygge sett, men de fleste setten jeg kjøper er for klossenes del. Har jeg tid bygger jeg dem en gang, men jo lenger de blir liggende, jo større er sjansen for at jeg har tatt så mange deler fra dem til andre ting at de nok aldri blir bygget…

+1 (og en highlight)

For meg er ikke sett et førstevalg når jeg skal kjøpe LEGO. Dersom jeg kjøper et sett er det kun for delenes skyld, og i sjeldne tilfeller kjøper jeg et sett som virkerlig appellerer til meg. Det kan være byggeteknikk eller at settet er utrolig pent. Green Grocer er et eksempel på et sett som jeg virkelig liker. Til tross for det, har jeg to sett liggende uåpnet, men årsaken er ene og alene tidsmangel som flere er inne på her. De fleste settene som jeg kjøper blir handlet når de er på salg og blir som regel sortert ut uten at de blir bygd. For meg er LEGO å kunne bygge ut i fra min egen fantasi og kreativitet.

Forøvrig så misunner jeg de som har esker på esker meg LEGO stående og jeg skjønner absolutt at de kan ha en affeksjonsverdi i tillegg til å se pene ut på hylla :smiley:

En fantstisk fin tråd dette! Rart jeg ikke fant på å starte den selv, for jeg har lenge lurt på AKKURAT det samme. Etter at jeg kom ut av “the dark ages” og ble en “heltids” AFOL kan jeg med gru se tilbake på alle de fine settene jeg har gått glipp av. Jeg har til en viss grad hentet meg kraftig og dyrt inn men fra nå av, nå som jeg har fått kloa i alle modulhusene fra Market Street til Town Hall skal jeg se frem over. (Førstnevnte bygget ferdig senest i går.)

Og som Matija skriver føler jeg et tidspress på å kjøpe de settene jeg vil ha mens de er normalt tilgjengelig i butikk eller på S@H til normal pris. Innen sommeren 2013 har jeg fått bygget kraftig på huset (70 kvm) og får mer plass til byen min, men inntil da blir boden fullere og fullere av uåpnede sett. Med unntak av Winter Village Cottage, adventskalenderne, egen bursdagsgave og julegaver til barna og meg selv og evt. CITY/Creator-sett som kommer i desember er jeg ferdig med 2012-investeringene.

I motsetning til Cecilie er jeg “programforpliktet” til å bygge et sett slik det skal etter instruksjonen når en eske åpnes. Jeg kan ikke tillate meg selv å stjele deler og bruke til noe annet. Dette er litt slitsomt og ikke minst dyrt. Det jeg trenger av brikker til MOCs må jeg på BL eller S@H å kjøpe. Jeg mistenker at det kan være en form for tvangstanke? Jeg får en slags dårlig samvittighet ovenfor Legosettet om jeg ikke bygger det slik det er ment… Uff… Ellers er jeg mentalt og fysisk helt frisk altså. :slight_smile: