Animasjon

Er det noen her inne som driver med litt animasjon av LEGO?
Hadde isåfall vært skøy å sett hva de har lagd å hørt litt hvordan de har lagd det:)

Jeg husker en animasjonsfilm fra 80-tallet en gang som var laget av en gutt i Norge. Filmen handlet ombord på ett romskip, men husker ikke helt nøyaktig handlingsforløpet. Den var laget med stop-motion prinsippet. Hele filmen ble vist på NRK og mener å huske den vant noen priser.
Iallefall var jeg søkkimponert da og har siden da fantasert selv om å lage noe slikt, men hele tiden slått det fra meg både fordi jeg mangler kunstneriske evner og ikke har det rette verktøyet (les: videokamera).
På den annen side så har jeg jo drevet en GOD del med dataanimasjon i mine yngre dager og har holdt på med både 3D-Studio og PovRay, og ser at i dag finnes det enkle grep for å lage modeller først i MLCad og så overføre i PovRay og/eller 3D-Studio eller lignende program. Så om tiden strekker til en gang i fremtiden så kansje jeg tar opp den “hansken” igjen.

Hvis du gjør det, så ta imot mitt ønske om å lage figurene litt mer realistiske mtp plastikk Wink
Jeg klarer ikke å fordra å se de bøye seg på Lego Star Wars…

Sitat:
Jeg husker en animasjonsfilm fra 80-tallet en gang som var laget av en gutt i Norge. Filmen handlet ombord på ett romskip, men husker ikke helt nøyaktig handlingsforløpet. Den var laget med stop-motion prinsippet. Hele filmen ble vist på NRK og mener å huske den vant noen priser.
mener du denne For flere filmer sjekk ut www.brickfilms.com
KnutO wrote:
Sitat:
Jeg husker en animasjonsfilm fra 80-tallet en gang som var laget av en gutt i Norge. Filmen handlet ombord på ett romskip, men husker ikke helt nøyaktig handlingsforløpet. Den var laget med stop-motion prinsippet. Hele filmen ble vist på NRK og mener å huske den vant noen priser.
mener du denne For flere filmer sjekk ut www.brickfilms.com
Takk for linken, det var en morsom og bra laget film. Men nei, det var ikke den. Den jeg tenker på var laget av en NORSK ung gutt. Tror han var 10-11 år på den tiden, kan hende det var før 80-tallet også. Er iallefall lenge siden (hsuk at jeg jo er "gammel" Wink ). Var en gangske kort filmsnutt og jeg husker det var mye hvitt ombord på det romskipet.
F0NIX wrote:
KnutO wrote:
Sitat:
Jeg husker en animasjonsfilm fra 80-tallet en gang som var laget av en gutt i Norge. Filmen handlet ombord på ett romskip, men husker ikke helt nøyaktig handlingsforløpet. Den var laget med stop-motion prinsippet. Hele filmen ble vist på NRK og mener å huske den vant noen priser.
mener du denne For flere filmer sjekk ut www.brickfilms.com
Takk for linken, det var en morsom og bra laget film. Men nei, det var ikke den. Den jeg tenker på var laget av en NORSK ung gutt. Tror han var 10-11 år på den tiden, kan hende det var før 80-tallet også. Er iallefall lenge siden (hsuk at jeg jo er "gammel" Wink ). Var en gangske kort filmsnutt og jeg husker det var mye hvitt ombord på det romskipet.
Jeg kunne laget en Smile Men husk, jeg er "yngre" enn deg Very Happy

Har ikke utstyret som skal til, men det hørtes moro ut! Very Happy

Sniffanolia wrote:
Har ikke utstyret som skal til, men det hørtes moro ut! Very Happy
Du trenger bare et webkamera, en eller to lamper, et animasjonsprogram(kan både kjøpes og lastes ned(lovlig)), og masse, masse lego (det trengs også vilje til å gjøre det, men det tror jeg de fleste har) Very Happy
KnutO wrote:
Sniffanolia wrote:
Har ikke utstyret som skal til, men det hørtes moro ut! Very Happy
Du trenger bare et webkamera, en eller to lamper, et animasjonsprogram(kan både kjøpes og lastes ned(lovlig)), og masse, masse lego (det trengs også vilje til å gjøre det, men det tror jeg de fleste har) Very Happy
Du glemte jo en viktig ting: god tid Wink Resten har jeg (tror jeg)...
F0NIX wrote:
KnutO wrote:
Sniffanolia wrote:
Har ikke utstyret som skal til, men det hørtes moro ut! Very Happy
Du trenger bare et webkamera, en eller to lamper, et animasjonsprogram(kan både kjøpes og lastes ned(lovlig)), og masse, masse lego (det trengs også vilje til å gjøre det, men det tror jeg de fleste har) Very Happy
Du glemte jo en viktig ting: god tid Wink Resten har jeg (tror jeg)...
Jeg har bare LEGOen og den står på loftet siden jeg har forbud fra mor om å leke med den...
Sniffanolia wrote:
F0NIX wrote:
KnutO wrote:
Sniffanolia wrote:
Har ikke utstyret som skal til, men det hørtes moro ut! :D
Du trenger bare et webkamera, en eller to lamper, et animasjonsprogram(kan både kjøpes og lastes ned(lovlig)), og masse, masse lego (det trengs også vilje til å gjøre det, men det tror jeg de fleste har) :D
Du glemte jo en viktig ting: god tid ;) Resten har jeg (tror jeg)...
Jeg har bare LEGOen og den står på loftet siden jeg har forbud fra mor om å leke med den...
Uhm.. Forbud?! Er du ikke snart 24 år gammel? Burde ikke da din mor holde seg for god til å si deg hva du kan eller ikke kan gjøre?
Sniffanolia wrote:
Jeg har bare LEGOen og den står på loftet siden jeg har forbud fra mor om å leke med den...
Nå tror jeg det er på tide at du gjør ett lite ungdoms-opprør mot foreldrene dine og trasser din mors forbud og tar og plukker ned LEGO'en og starter å bygge. Du kan jo si at du ikke "leker" med LEGO, men du driver å utvikler din motoriske førlighet og driver med hjernetrim ved hjelp av LEGO'en Wink Noe som jo faktisk er sant...

Men husk: Det kan wære litt vanskelig i begynnelsen, start med lav framerate(bilder i sekundet) som 5 eller 10, etter dette kan du gå over til 15, som er det de fleste bruker.
Exclamation HUSK Exclamation : Kameraet må ha manuell fokus, eller så kan animasjonen en kata strofe
Du kan for eksempel bruke Loghtech quickcam pro 4000(det jeg bruker) eller 9000. noen videokameraer og og digitalkameraer er ganske gode også Very Happy

KnutO wrote:
Men husk: Det kan wære litt vanskelig i begynnelsen, start med lav framerate(bilder i sekundet) som 5 eller 10, etter dette kan du gå over til 15, som er det de fleste bruker. Exclamation HUSK Exclamation : Kameraet må ha manuell fokus, eller så kan animasjonen en kata strofe Du kan for eksempel bruke Loghtech quickcam pro 4000(det jeg bruker) eller 9000. noen videokameraer og og digitalkameraer er ganske gode også Very Happy
Harru non artige snutter liggende online? Smile
F0NIX wrote:
Sniffanolia wrote:
Jeg har bare LEGOen og den står på loftet siden jeg har forbud fra mor om å leke med den...
Nå tror jeg det er på tide at du gjør ett lite ungdoms-opprør mot foreldrene dine og trasser din mors forbud og tar og plukker ned LEGO'en og starter å bygge. Du kan jo si at du ikke "leker" med LEGO, men du driver å utvikler din motoriske førlighet og driver med hjernetrim ved hjelp av LEGO'en Wink Noe som jo faktisk er sant...
Smuglet ned LEGO sommeren 2005, fikk veldig mye kjeft for det... Confused Planlegger å gjøre det igjen, men vet liksom ikke hvor mye jeg skal smugle ned denne gangen. Kan ikke dra med meg begge de to fulle pappeskene heller, har ikke til hensikt å slå meg i hjel på vei ned loftstrappa... Wink PS: Angående animasjon. Det skrives noe om lamper i et tidligere innlegg. Må det være spesiallamper eller klarer det seg med en vanlig lampe? Kan jeg for eksempel bruke sylampa mi? Den lyser veldig fint.
Quarryman wrote:
Sniffanolia wrote:
F0NIX wrote:
KnutO wrote:
Sniffanolia wrote:
Har ikke utstyret som skal til, men det hørtes moro ut! Very Happy
Du trenger bare et webkamera, en eller to lamper, et animasjonsprogram(kan både kjøpes og lastes ned(lovlig)), og masse, masse lego (det trengs også vilje til å gjøre det, men det tror jeg de fleste har) Very Happy
Du glemte jo en viktig ting: god tid Wink Resten har jeg (tror jeg)...
Jeg har bare LEGOen og den står på loftet siden jeg har forbud fra mor om å leke med den...
Uhm.. Forbud?! Er du ikke snart 24 år gammel? Burde ikke da din mor holde seg for god til å si deg hva du kan eller ikke kan gjøre?
Jo, men jeg er også dum nok til å gjøre som hun sier. Mora mi har et farlig temperament hvis hun blir provosert... Rolling Eyes

Uten at jeg overhodet aner noe om deg eller din situasjon; på tide å flytte ut?

Sniffanolia wrote:
PS: Angående animasjon. Det skrives noe om lamper i et tidligere innlegg. Må det være spesiallamper eller klarer det seg med en vanlig lampe? Kan jeg for eksempel bruke sylampa mi? Den lyser veldig fint.
Strengt tatt trenger du ingen lamper utover det lyset det er i et rom. Det som absolutt er en fordel, er å blende av vinduer etc, slik at du har et lys som er "statisk" og gir samme lysstyrke og -retning over lengre tid. Om du har "vanlig" lys i rommet, og kan sette et lys med ca samme fargetemperatur som sidelys kan fort ting bli veldig bra. Har du flere lys er det bare å lysette etter alle kunstens regler. Fordelen med det, er at da er det ikke selve animeringen som blir mest tidkrevende... Wink Neida, om man ikke blir så altfor perfeksjonistisk tar det ikke så veldig lang tid å smekke opp non spotter. Men som sagt, mye trengs ikke, dog er det en fordel å få en viss mengde lys på det området du faktisk ønsker å få fram på filmen din - og det er et must å ha et statisk lys - om ikke det at lyset/skyggende forandrer seg er poenget da:p
Luza wrote:
Sniffanolia wrote:
PS: Angående animasjon. Det skrives noe om lamper i et tidligere innlegg. Må det være spesiallamper eller klarer det seg med en vanlig lampe? Kan jeg for eksempel bruke sylampa mi? Den lyser veldig fint.
Strengt tatt trenger du ingen lamper utover det lyset det er i et rom. Det som absolutt er en fordel, er å blende av vinduer etc, slik at du har et lys som er "statisk" og gir samme lysstyrke og -retning over lengre tid. Om du har "vanlig" lys i rommet, og kan sette et lys med ca samme fargetemperatur som sidelys kan fort ting bli veldig bra. Har du flere lys er det bare å lysette etter alle kunstens regler. Fordelen med det, er at da er det ikke selve animeringen som blir mest tidkrevende... Wink Neida, om man ikke blir så altfor perfeksjonistisk tar det ikke så veldig lang tid å smekke opp non spotter. Men som sagt, mye trengs ikke, dog er det en fordel å få en viss mengde lys på det området du faktisk ønsker å få fram på filmen din - og det er et must å ha et statisk lys - om ikke det at lyset/skyggende forandrer seg er poenget da:p
Når jeg animerer, er det best å la alt lyset bak meg bli avslått. Også sollyset blir utestengt. Som lyskilde bruker jeg to bordlamper. Grunnen til at jeg slo av alt det andre? Flimring. alle vet at lego er laget av plastikk. Det gjør at du kan bli sett fra vegger og sånt(det er også grunnen til at jeg bruker mørke klær når jeg animerer). Og siden lyset fra sola forandrer seg(skyer etc.), så vil det bli mye flimring fra bilde til bilde, noe som vil se ganske J**lig ut hvis du greier å tråkke ekstra godt i salaten. Det samme med lyset i taket. Det vil kaste skygge på deg som kanskje vil treffe settet, og siden du vil bevege deg fra bilde til bilde så vil det ikke bli så bra. Hvis du vil se noen av animasjonene mine, se her Og ja, jeg vet det ikke er den beste, det var en av mine første filmer , og den er laget med lego studios. Shocked Begynte å filme i 2002 med et creative kamera, denne er fra 2007. Jeg bruker helt andre ting nå Kamera: Loghtech qc pro 4000 Animering: Monkeyjam Redigering: Pinnacle studio 11 plus Før: Alt: Lego studios Kamera: Lego studios kamera For meg var IKKE alt bedre før Laughing
torerik wrote:
Uten at jeg overhodet aner noe om deg eller din situasjon; på tide å flytte ut?
Jepp, det var det allerede for flere år siden...