Amazon tråden

Diskusjon om alt på Amazon eller biit

Achtung - For tiden driver Amazon.co.uk og skriver feil verdi på tolldeklarasjonen som ligger ute på pakka (dvs. nøyaktig dobbel verdi). Dette skjedde med alle 3 mine pakker som kom nylig, der to (som ikke var bøker) da selvsagt ble ilagt fortollingsgebyr+mva. To av dem ble sendt fra UK, og den ene fra DE (med samme problem, i tillegg ble beløpet konvertert til EUR).
Jeg tok kontakt med Amazon og fikk beskjed om at de jobber med saken. Posten er også godt kjent med feilen og tok selv kontakt med Amazon for å rydde opp i dette (men likevel fortsetter de å fortolle?), så man må ta kontakt og sende kvittering på hva som faktisk er betalt før man kan hente ut pakka. Anbefales å skrive ut eposten man får som svar om at alt er i orden, da Postens datasystem av og til ikke er helt i sync så det kan hende at det ikke vises på det lokale postkontoret.

Tusen takk for tipset!!! Jeg har allerede hentet - og betalt for - en pakke uten å innse hva feilen var. :blush:
Jeg har allerede sendt dokumentasjon på banktransaskjonen for å dokumentere varenes faktiske verdi. Nå i dag fikk jeg ytterligere 2 “COD oppkrav” i posten, og frustrasjoen er definitivt stigende. Oppklaringen din, Matija, var en lettelse.

Problemet er at jeg ikke får noe svar fra posten (privatfortolling@posten.no). Om dette ikke er rett instans, hvem/hva er det i så fall man skal kontakte?

Mvh
-Erik

Jeg får alltid svar fra ksutland på samme domene. Fikk så svar fra omfortolling, og da jeg da svarte igjen dit har jeg aldri fått noe tilbake derfra.
Det du kan gjøre er å ringe Postens kundeservice før kl.16 og be om å snakke med fortollingsavdelingen (eller hva de nå heter), de kan da sjekke status på hver forsendelse.

Dog, idet man har hentet og betalt for pakka godtar man det, så jeg er usikker på om du kan omgjøre det i etterkant, men det er verdt et forsøk.

Det er en stund siden sist, men jeg har i situasjoner hvor jeg har fått krav om mva og gebyr ved henting på postkontoret fått beskjed om at korrekt framgangsmåte er å betale kravet der og da for så å få det refundert i ettertid.

Det ser ut til at dette ordner seg; Både refusjon av betalt fortolling og korrigering slik at man kan hente ut sendinger uten å måtte betale.
Kommunikasjonen har foregått med PGO Omfortolling (omfortolling@posten…osv).

Amazon derimot, virker ikke som om de er helt på ballen… :confused:

No… :unamused:

Virker som at kun setning nummer to er det de har skrevet sjøl, og at resten er fra en template, eller et såkalt standardsvar :unamused:

Trykk gjerne på “no” og send dem tilbake meldingen jeg har fått fra dem, om at de faktisk er klare over problemet. Den du fikk kontakt med tror at du tror at det de skriver på tolldeklarasjonen er importavgifter, så det er nok en misforståelse. Vedlagt er altså svaret jeg har fått av dem:

Da har jeg meldt tilbake til Amazon at de ikke skjønte hva jeg mente… jeg håper de slutter med denne feilmerkingen ASAP.

Når det gjelder PGO Carryon cash, tollspørsmål, KU sendinger (ksutland@posten.no) tror jeg de lever i en verden enda lenger fra virkeligheten:

(Deres skrivefeil, ikke mine.)

Her må vi vel ha med sommervikarer å gjøre? Verdien på sendingen er tatt ut av løse luften, og omregningen er basert på en kurs på 12,32 GBP/NOK - noe vi vel ikke har hatt siden vinteren 2007.
Og, jeg trodde tollvesenets omregningskursen skulle tilsidesettes om faktiske tall forelå og transaksjonen kunne dokumenteres?

Uansett, jeg har sendt en e-post tilbake og bedt om en ny vurdering av saken. :unamused:

Opplevde nettopp det samme selv, og sendte i dag tidlig melding til Posten og forklarte problemstillingen og henviste til pakkenummer etc.

Fikk nettopp følgende svar:
"Refusjon av utlagt beløp kr 194.- vil bli godskrevet din konto xxxx.xx.xxxxx fra vår regnskapspartner Visma. Noe tid må påberegnes før utbetaling finner sted

Skulle dette skje igjen. Vennligst ta kontakt med oss FØR du henter ut pakken. Mail: KSUtland@posten.no"

:slight_smile:

Men var den 25 riktig merket eller ikke? Hvis ja, så var det nok over grensa (dog ikke 308 kr, såklart… med mindre fraktverdien ble tatt med i beregningene).

Jeg tror faktisk at det er den kursen som alltid brukes, den dagen pakka ankom Norge (akkurat som den personen sa).

Nei, riktig verdi var GBP 22,48. Amazon hadde skrevet det dobbelte… :unamused:

Hmmm… da får jeg trøste meg med at den ofte er lavere enn den kursen jeg får i banken. :sunglasses:

Hei

Skulle prøve å bestille lego fra amazon.co.uk i dag. Det funka dårlig.

Får bare melding “This item cannot be shipped to the address you selected”

Har såklart oppgitt min norske adresse.

Hvordan er det dere greier å bestille gjennom amazon da?

mvh
“skap” Lego elsker

Er du sikker på at du har valgt (dvs. at produktet selges av) selve Amazon som leverandør og ikke en av Amazons underleverandører? De sistenevnte har en tendens til å ikke like å sende til utlandet (evt. gjør de det til ublu priser).