Alternativ til 8878?

[set]8878[/set] Jeg synes 649,- var litt vel stiv pris for denne og lurer på alternativer.
(Ja man kan få den billigere rundt omkring)

For denne funksjonen kan jeg godt leve med en alternativ energikilde.
8878 gir 7,4V ut og det er nok 2 li-po celler inni der.

Ser litt på RC batterier og de er ganske rimelige fra Hong Kong:
hobbyking.com/hobbyking/stor … _Pack.html

Lader:
hobbyking.com/hobbyking/stor … 2S_3S.html

Batteriene var jo så latterlig billige at det er bare å ha nok i reserve og lade syklisk. Drillen min bruker vel 30-45 min
på å lade seg så det er vel noe liknende for disse.

Ja, li-po er litt skummelt om man kortslutter. Da tar de fyr, men med litt ekstra sikring (strømbegrensning) tror jeg det blir ganske trygt.

Noen andre som har tenkt det samme, og kanskje prøvd?

Det er vistnok overlading alså lading uten styrekrets som gjør at de tar fyr/eksploderer/brenner.
Men ja jeg syns også lego oppladbare batteriene er overprisa

Oste Hovel

Hei
Jeg har drevet med og solgt RC i mange år og sett mye rart innenfor li-po…
Det er som Oste Hovel sier ofte styrekrets som gjør at de tar fyr, men det kan også være andre årsaker, som dårlig byggekvalitet på celler, lodding, leding, fukt, osv.
I tilegg vil dårlige batterier (med lav uttømmings effekt (C) for å si det enkelt) bli overopphetet under bruk hvis kilden trekker mer enn hva batteriet kan levere.

Jeg personlig opplevd hvordan dårlige li-po batterier bare kan eksplodere, selv om man har riktig lade utstyr!
Anbefaler deg til å være veldig forsiktig med å bruke li-po fra RC verden (Spesielt billige batterier) :slight_smile:

Mvh
Vegard

Eventuelt kan du jo sende en melding til eieren av Bricklink butikken som selger batteriene til over halv pris og fortelle om våre momsregler og tollavgifter?
Jeg vet det er fler av oss som gjør dette og veldig få ganger vi får problemer med dette.

Kanskje ett alternativ er å kjøpe en sånn vanlig batteriboks for AAA batterier som vist i første innlegg, og så modifisere den med ett LiPoly batteri?
Se denne tråden på EuroBricks eurobricks.com/forum/index.p … opic=63574 ← her vises hvordan denne demonteres.

Takk for mange svar og ikke minst advarsler og kreative betalingsløsninger :wink:. Jeg er i grunnen klar over utfordringene med lipo.
Med passe strømbegrensning både ved opp og utladning samt kutt ved for lav spenning tror jeg det skal være rimelig trygt.

Kan se ut som RC batterier ikke har noe innbygd sikring, det er litt skummelt hvis man kjører det for tomt og så lader.
Mobilbatterier derimot pleier å ha slikt innebygd. Kanskje jeg heller skal gå for dem.

Ser ikke ut som andre har prøvd, så jeg kommer nok til å fikle litt med dette selv og rapportere tilbake.

Nei det er da ikke styrekretsen som tar fyr, det er cellene, men ja det er når folk leker med batterier uten å bruke en krets for lading til går galt.
Men så lenge det sitter noe styring forran batteriet som kutter ved full ladet og at den ikke blir helt utladet, så skal det gå fint.

Oste Hovel