Aldersanbefaling Legosett

Som nevnt har jeg mye på hjertet som ny bruker. Ser jo også ut som det blir litt aktivitet, så jeg kjører på. Beklager hvis det allerede finnes eksisterende tråder om temaer jeg tar opp.

Men er det noen som har vært borte i utfordrende legosett?
Det er jo ganske stor aldersspenn når det er anbefalt alder 10-16 år.
Jeg kjøpte Lego Technic 9396 til sønnen min i julegave. Det store legohelikopteret med 1056 biter.

Men sønnen min på 10 år bygde hele settet, men var noen funksjoner som ikke virket og jeg endte opp med å demontere hele og bygge det på nytt. Men jeg må innrømme at jeg også sleit ganske mye. Det er jo endel funksjoner som jeg der og da syntes det er litt uklart om skal virke med engang eller om først skal virke når hele settet er satt sammen og brukte mye tid på å finne ut av det.

(Kjøpte det forøvrig på lekmer.no til kr. 629 som jeg trur er en bra pris. Gratis frakt siden ordren var over 1000NOK).

Du skal bare spørre. Er jo dette forumet er til; å lage diskusjoner og lære av hverandre.

Dette med alders anbefalingen er jo utrolig vanskelig da mennesker er så forskjellig.
Noen tar ting veldig kjapt og andre må bruke litt lengre tid på å lære seg de avanserte tingene.
Ungene blir jo også bedre med øvelse, så jo flere slike vanskelige sett du gir han jo bedre blir han til de avanserte tingene.

Jeg har selv sett at to guttunger som var på samme alder hadde helt forskjellig utvikling med Technic LEGO. Begge var 8 år og den ene tok ting som var ratet 10 og oppover uten problemer mens den den andre sleit med det som var for hans alders område på Technic LEGO. Sistnevnte var på den tiden den eneste av disse to som likte å bygge av fri fantasi (uten tegning). Dette er jo en del år tilbake, men ser jo at utviklingen av disse to har fortsatt å gå i forskjellig retning da ene har begynt på på elektrofag og har bestemt seg til å utdanne seg med noe innen elektronikk (samme som hans far og meg). Den andre er mer usikker og startet på helsefag (tror jeg det var).
Begge er vokst opp i samme familie (forskjellig far) så oppveksten har tydeligvis ikke noe å si der.

Jeg selv har alltid likt Technic LEGO og har vel bygd det fra jeg var liten av og har alltid interessert meg for ting som har med teknikk å gjøre. Likte for eksempel å skru fra hverandre klokker og andre ting for å se hvordan de fungerte. Klarte å skru sammen det meste slik at det fungerte etterpå også :slight_smile:
Jeg sliter derimot med slik fri fantasi og være kreativ med form og farge. Derfor bygger jeg mest modeller av hus jeg kan se og ta bilder av.