Å selge på Bricklink

Har en del lego jeg tenkte jeg skulle selge på Bricklink…men det er jaggu lettere sagt enn gjort…fytti svarteste granskauen(barnevennlig banning :stuck_out_tongue: ) det er “papir”-mølle av dimensjoner…så hvis noen har noen råd på det punktet så er det bare å iverksette… :nerd: gir snart opp :confused:

Hva er det du skal selge?

Kan hende det er folk her som vil kjøpe også. Da slipper du en masse papirer :slight_smile:

hovedsakelig tenkte jeg å selge deler, men har et par uåpna, eldre sett(1999) jeg skal kvitte meg med etterhvert da de ikke har noen afeksjonsverdi for meg

da syns jeg du skal legge ut info her! :slight_smile: hvilken sjanger er det snakk om?

Hva mener du med papirmølle?
Det er ikke mye papirarbeide på BL for å selge?

Hvordan gikk dette?
Har fulgt med på tråden siden jeg har vært i tankene med BL butikk selv men ikke kommet dit enda. Noe av spørsmålene jeg hadde var stilt her.

Jeg har et par gode råd: For det første tar det mye tid å legge inn klosser manuelt - altså hvis du ikke skal bruke “part out a set” funksjonen. Så beregn å bruke mye tid! For det andre lønner det seg å tenke ut et lurt logistikksystem før du begynner, ellers ender du opp med å sortere igjen og igjen. Det er lett å miste oversikten om man ikke har et godt system (for eksempel nummer på hver skuff) man kan referere til i BL. Du gidder ikke å sitte med huet nede i en kasse med 150 ulike lot’er fordi du tror den klossen han bestilte til 45 øre er nedi der et sted… Og - for å selge på BL bør du ha litt å velge i. Det betyr at det kan være lurt å tenke litt omfangsrikt når du planlegger lagring. Hvor mange hundre/tusen lots planlegger du å ha i butikken din og fortsatt lett finne igjen den ene klossen kunden bestiller?

Lykke til! Gjermund

Bonden: Takk for tipsene.

Blir vel mest i små skala her hvis det blir noe av. Kvitte seg med en del overskudd og deler man ikke trenger.
Men det var vel mer i henhold til lover og regler jeg er litt usikker på. Er det slik at man kan tjene intill et hvis beløp før man må begynne å betale MVA ?

Hvis du gjør ordentlig butikk av det må du betale mva etter å solgt for 50k iløpet av et kalenderår.

Litt usikker på den regelen med 50k som du sikter til. Det gjelder vel kun for næringsdrivende?
Om man som privatperson selger sine brukte eiendeler tror jeg ikke det er noen slik grense.
Tenk bare på når man for eksempel selger en bruktbil. Da går man ofte langt over 50k i løpet av ett år, men det er ingen plikt til å registrere seg i mva-registeret av den grunn.

Korrigering: salg av bruktbil ser ut til å være unntak.
Les gjerne mer om dette her:
altinn.no/no/Starte-og-driv … a-pliktig/

Dersom man kjøper for å selge (formålet er profitt) må man ganske fort registrere det som et foretak av et eller annet slag, og man har plikt til å spesifisere mva ved salg etc. I tillegg får man rett til momsrefusjon om man når 50000 kr i omsetning pr kalenderår - ikke fortjeneste altså, men penger inn ved salg.
Om man derimot har bygging av LEGO som hobby, og bare selger overskuddsklosser man ikke lenger trenger, regnes det som hobbyaktivitet unndratt skatteplikt om man ikke når voldsomme summer. Og da er det ikke omsetningen, men overskuddet fra salget som teller. Altså salgspris minus det du selv gav for klossene i sin tid.
Dette innebærer mest sannsynlig visse forklaringsvansker om man ønsker å kategorisere sitt salg som del av hobbyaktivitet og samtidig selger mange nye klosser… Dette så langt jeg selv har lett meg frem til svar på tilsvarende spørsmål.

Nå ser jeg for meg en situasjon der LEGO har kommet med et eller annet lite sett som bruker en lbg lever, og jeg skal prøve å forklare hvorfor det er hobbyvirksomhet å kjøpe 30 sett, for så å selge unna resten av delene …

Det Bonden sier stemmer litt mer med hva jeg leste andre steder om dette, men hva jeg forstod ut av det er at det er en grå sone på når det blir for mye.
Det er vist ikke 50000 som en klar grense. Man kan bli sjekket tidligere.
Det er vel litt på hva som blir solgt og hvordan. Selger man mye og nytt så kan det fort bli mistenkelig at man driver salg.

Merverdiavgift har en klar grense.
Når det gjelder skatt skilles det mellom hobbyinntekt, dvs at du driver med en hobby, men selger litt for å finansiere hobbyen, og å drive med en aktivitet for å tjene penger.

En person som strikker mye, og selger noe av det han har strikket, skal ikke kunne trekke fra utgiftene til garn på skatten.

Den store forskjellen med tanke på 50000,- kroners grensa og mva på den ene siden og skattbar inntekt eller hobby på den andre er slik jeg ser det at om du blir momsregistrert slipper du å betale moms og at det er et regnestykke hvor omsetning på den ene siden er avgjørende for regnestykket, mens overskuddet er det avgjørende på den andre siden.

Det betyr for det første at alt du kjøper til din bedrift blir 20% billigere enn om du kjøper det som privatperson (om du får solgt det igjen vel å merke). Dette fordi du får refundert utgående moms. Når du så selger det igjen betaler kunden din moms som du så igjen skal refundere til staten. Dermed har det passert deg uten å fordyres mens myndighetene fortsatt håver inn sin femtedel av salgssummen, og du må bare betale inn moms for det du tjener ut over det du investerer i.

For det andre betyr det at dersom du driver buisness, spør myndighetene etter omsetningstallene dine. Om du kjøper LEGO for en million, og selger for bare 49000,- er du ikke momspliktig. Det blir du først i det øyeblikket du bikker 50000,- i omsetning, selv om du går med tap. Og dersom du tenker å investere for videresalg, vil du gjerne slippe å betale momsen selv, så da selger du for 50000,- først, og investerer for en million etterpå :wink: Skattepliktig blir du imidlertid fra første overskuddskrone i denne sammenhengen.

For det tredje betyr alt dette at dersom du bare driver på hobbybasis, betaler du like mye for legoen du kjøper som alle andre privatmennesker. Du må ergre deg over at hver gang du kommer over lego til halv pris får buisnesskonkurrentene dine enda 20% avslag på tilbudsprisen du betaler. Men du kan godt selge for veldig mange penger - men antageligvis ikke en million - uten å betale skatt. Eneste betingelse er at du har brukt forholdsmessig tilsvarende antall kroner på legoinnkjøp i samme tidsrom - slik at overskuddet ikke blir for stort. Det går altså fint an å selge lego i forholdsvis stor stil, om du bruker det meste av inntektene til å finansiere hobbyen din videre. Og ja, grensen for hvor stort overskudd du kan ha av hobbyen din er flytende - såkalt “skjønnsmessig” vurdering legges til grunn.