Å handle Lego fra USA?

Matija wrote:
Har du prøvd? Jeg er redd for at det ikke ville fungert (worth a shot, though).
Ja, jeg har gjort det et par ganger.

Angående toll og slikt så hadde jeg nylig en hyggelig opplevelse med tollvesenet. Det gjelder ikke LEG men er relevant likevel i denne samenhengen:
Bestilte noen bildeler i fra Hong Kong og jeg viste jo at bildeler var moms og tollpliktig, så jeg hadde på forhånd regnet ut hvor mye det kunne bli i toll på disse delene. Totalverdien var ca 2500NOK.
Delene kom i to kolli med noen dagers mellomrom. Men INGEN av dem ble det noe toll på. Det stod helt tydelig på pakken hva verdien på gjenstandene var og at det var bildeler. Men likevel så var det noen andre merkinger på pakken fra Hong Kong som sa at disse ikke var tollpliktig.
Så da fikk jeg sendt dem rett hjem uten noe som helst ekstra kostnader Smile
Nå er det lenge siden jeg har kjøpt LEGO på S@H via min søster i Tyskland, men de gangene jeg gjorde det fikk jeg henne til å sette “gave” og “leketøy” som varedeklarasjon på pakkene. Fikk aldri noe problem med toll og slikt de gangene. Mulig de har blitt strengere nå.
Men som torerik sier så tror jeg ikke de er så gode til å vurdere prisen på løsdeler med LEGO hos tollvesenet…

TOG FREAK wrote:
Toll fri grense på kr 200 har vert den samme nå i ca 20-30 år,den burde ha vert hevet til minst 500 kr for lenge siden. Sad
Den ble økt til kr. 1000 for noen få år tilbake, men så satt tilbake til kr. 200 etter et par år. Politikerne mente vel at det ble for mye handel - og for lite inn i statskassen (evt. dårligere vilkår for norske butikker...) Sad

Sitat fra forum for Modelljernbaneforeningen i norge(MJF):
En liten digresjon : Loven og beløpet 200 kr. har vært UFORANDRET i 33 år(!!!)…er vel egentlig på tide at grensen blir hevet til 2000 spør du meg…må jo spare masse jobb og ikke minst utgifter for tollerne å slippe med fortolling av "mikke mus"varer…
Very Happy

Natter wrote:
TOG FREAK wrote:
Toll fri grense på kr 200 har vert den samme nå i ca 20-30 år,den burde ha vert hevet til minst 500 kr for lenge siden. Sad
Den ble økt til kr. 1000 for noen få år tilbake, men så satt tilbake til kr. 200 etter et par år. Politikerne mente vel at det ble for mye handel - og for lite inn i statskassen (evt. dårligere vilkår for norske butikker...) Sad
Det er kun tollfrigrensa for gaver som ble endret til 1000 kr, og den ligger fortsatt der.
Matija wrote:
Det er kun tollfrigrensa for gaver som ble endret til 1000 kr, og den ligger fortsatt der.
Jeg kjøpte meg 10193 for en uke siden. Og når jeg fikk det hadde han jeg kjøpte det av skrevet at det var en gave og var verdt 370 kr så da sto det fram på esken at den var tollfri. Very Happy Markus.

Hvor mye kostet det å sende den til Norge?

Det kostet 300Kr.