Å handle Lego fra USA?

Er det noen av dere som handler Lego fra USA?
Eventuelt fra hvilken internett-side?
Og hvordan blir det da med porto og toll/moms?

Å kjøpe lego fra Usa er nok ganske vanlig blant mange her. Jeg kjøper mest fra bricklink.com, hvor det er samlet en masse selgere fra mange land bl.a Usa som du nevner. Portoen varierer selvsagt etter hvor mye man bestiller, men er ikke avskrekkende, og dollaren er lav og prisene også i utgangspunktet lavere enn her.
Tollreglene sier at man skal betale norsk moms på varebestillinger hvor verdien overstiger 200 kroner. Mindre pakker kan fort slippe igjennom allikevel. Men hvis du skal bestille større sett kan det være greit å ta høyde for at pakka kan bli stoppa i tollen og moms ( og et ekpedisjonsgebyr ) bli lagt til.

Om du skal handle ny LEGO fra;
http://www.lego.com/en-US/default.aspx
Så lønner det seg ta det via Jet carrier pga at prisen på er forskjellig fra land til land og billigst i usa, men dette er en metode som tar lang tid…
Skal du handle brukt er vell bricklink det beste ja, muligheter for å få triksa litt med pakka er det også, selv om min erfaring er at mange amerikane er litt vell skinnhellige…
De blir vell paranoide av alt overvåkninga regner jeg med Rolling Eyes

Det selges forresten mye nytt på BrickLink også.

Kan ikke si jeg har møtt på så altfor mange “skinnhellige” amerikanere. Om de ikke sier fra i profilen sin, er de som regel villige til å hjelpe. Bare spør pent før du kjøper, så går det som regel helt fint.

Takk for svarene!
Men er det noen av dere som har forsøkt å bestille Lego tilsendt til Sverige for eksempel? Eller har de samme regler for moms og toll som vi i Norge?
Kanskje det mest lønnsomme hadde vært å tatt en tur med tom koffert til USA, flybillettene er jo ikke så dyre… Very Happy

Anonymous wrote:
Takk for svarene! Men er det noen av dere som har forsøkt å bestille Lego tilsendt til Sverige for eksempel? Eller har de samme regler for moms og toll som vi i Norge? Kanskje det mest lønnsomme hadde vært å tatt en tur med tom koffert til USA, flybillettene er jo ikke så dyre... Very Happy
Hør med Freddie feks.. Wink

Husk at det er varens verdi eks. frakt som gjelder ved tollfritt beløp under kr 200. Very Happy

Gjest wrote:
Er det noen av dere som handler Lego fra USA? Eventuelt fra hvilken internett-side? Og hvordan blir det da med porto og toll/moms?
Jeg har praktisert en del kjøp i USA med "privat proxy", dvs. venner og familie som pakker om og sender til meg. Da krysses det pent av som gave og verdien settes til under 1000 kroner uavhengig av hva innholdet er. Jeg betaler for porto på forskjellige vis, utflytta nordmenn får pakke med norsk sjokolad tilbake Laughing , vertsfamilien min har fått gavekort på Amazon, sånn at man slipper å styre med pengeoverføringer. I en kort periode hadde jeg også en kamerat som pendla til LA månedlig og i all hovedsak reiste med ganske tom koffert. Han ble brukt til mindre ting enn store Legoesker da, togmotorer og t-skjorter faktisk.... Jeg har i all hovedsak handla dyre og/eller utilgjengelige ting fra S@H. For mange år siden var det en online leketøyssjappe jeg prøvde meg på under et salg, men de nekta å godtta Visakort fra utenfor USA, så det ble med forsøktet. Siden dette er litt jobb for de som er mellomledd prøver jeg å begrense meg litt Rolling Eyes Venninna utenfor Washington er grei, men skal få tilsendt resultat av en tur på Nidars fabrikkutsalg før jeg ber henne om ny runde - 50 pakker beine skinner var en stor forsendelse Laughing aj-ml

Har noen av dere prøvd å få bricklink o.l. til å skrive ned verdien på det som er kjøpt ?.F.eks: har kjøpt lego fra bricklink til verdi $200 og selgeren skriver verdi på utsiden av pakken f.eks : $30 ??.
Selgeren kan også skrive at INNHOLDET i pakka er BRUKT,(har selv kjøpt brukt tv spill maskin fra usa uten å betale mva,moms o.l.) Smile

Vanskelig å få “BrickLink til å skrive ned verdien” da BrickLink ikke er en butikk Wink Hvorvidt selgere på BrickLink er villig til å gjøre slikt varierer, mange (spesielt av de som ikke vil gjøre det) skriver det på sidene sine.
At det gjelder andre regler for brukte varer har jeg aldri hørt om før. Grensa for gaver fra privatpersoner er 1000 kroner.

Om det er brukt eller ikke spiller ingen rolle, det er verdien som teller, og om det er gave (1000kr) eller ikke (200kr). Også må man huske at det er toll.no sine valutakurser som teller, og tidspunktet pakka kom til Norge (ikke da den ble avsendt).
Det hjelper også å lese gjennom gamle innlegg, alt dette som nå diskuteres her ble jo forklart allerede før, minst én gang.

Sorry for å ikke lest gjennom gamle innlegg. Smile

Matija wrote:
huske at det er toll.no sine valutakurser som teller, og tidspunktet pakka kom til Norge (ikke da den ble avsendt).
Nja, har man bankutskrift på at man har betalt under 200 fungerer det også.

Da får bricklink o.l. skive på utsiden av pakken at det er BØKER i pakka ! Very Happy
BØKER HAR VERT TOLLFRITT I ALLE ÅR !! Very Happy

Lego og de veldig mange andre varer man handler fra utlandet er også tollfrie. Det det er snakk om i denne sammenhengen er mva, som helt korrekt ikke gjelder for bøker, og et behandlingsgebyr.
Men om man først skal få avsender til å skrive noe uriktig på pakken er det vel bedre å sette ned prisen - tror de fleste har dårligere forutsetninger for å prisvurdere løse legodeler enn å se forskjell på lego og bøker.

torerik wrote:
Matija wrote:
huske at det er toll.no sine valutakurser som teller, og tidspunktet pakka kom til Norge (ikke da den ble avsendt).
Nja, har man bankutskrift på at man har betalt under 200 fungerer det også.
Har du prøvd? Jeg er redd for at det ikke ville fungert (worth a shot, though).

Altså, hvis tollvesenet ser på pakkseddelen at den er verdt under 200 kr., så slipper den som regel gjennom.
Faren er hvis de blir mistenksomme. Feks. hvis pakken veier mer enn “normalen” for en verdig på 200 kr.
Da åpner de pakken, og ser selgerens faktura inni, og fortoller den deretter. Dersom selger ikke har vedlagt faktura, beregner de verdien selv.

Erman wrote:
Da åpner de pakken, og ser selgerens faktura inni, og fortoller den deretter. Dersom selger ikke har vedlagt faktura, beregner de verdien selv.
Hvis man gir dem fullmakt, kanskje. Ellers får du lapp i posten der de ber deg om å si hva det er og hvor mye det koster, evt. å vedlegge faktura. Jeg har hver gang klart å ordne det med en eneste mail, og vips ble pakka på postkontoret dagen etter.
Erman wrote:
Altså, hvis tollvesenet ser på pakkseddelen at den er verdt under 200 kr., så slipper den som regel gjennom. Faren er hvis de blir mistenksomme. Feks. hvis pakken veier mer enn "normalen" for en verdig på 200 kr. Da åpner de pakken, og ser selgerens faktura inni, og fortoller den deretter. Dersom selger ikke har vedlagt faktura, beregner de verdien selv.
Toll fri grense på kr 200 har vert den samme nå i ca 20-30 år,den burde ha vert hevet til minst 500 kr for lenge siden. Sad Det er ikke mye LEGO en FÅR kjøpt hos BRICKLINK bare 500-600 2 x 4 klosser hvis du holder seg til toll fri grense 200 kr ! Smile