7199 Temple Of Doom og smalsporede skinner

Er det noen andre her som har kjøpt [set=7199]dette settet[/set] og testet det nye skinnesystemet (4-knotts sporvidde)?

Mitt førsteinntrykk er at settet er noe overpriset, det koster 900 kr mens 700 vel hadde vært en rimeligere pris. Settet inneholder tempelet med hodeskallealter og fallem (den nederste delen av beina er separate seksjoner), vognfyller (også med fallem-funksjon), to gruvevogner, skinner (fire 45-graders svinger og to bakker) og 6 figurer.

5 av de seks figurene finnes bare i dette settet (Short Round er samme som i [set=7682]7682[/set]). Indy har nytt ansikt og skjorte med ett avrevet erme og Willie Scott har hvite klær og utslått frisyre. I tillegg kommer Svær Skjeggete Turbangubbe (“Thuggee Guard”), Woodoo-Snilefisk (“Sjefsvokter”) og ypperstepresten (Mola Ram). Tempelet kunne hatt litt flere detaljer, som heisemekanismer, samlebånd og den steinknuser-trommelgreia.

De forskjellige delene koples sammen med de nye smalsporede skinnene (4-knotts sporvidde istedenfor de vanlige 6), som både er settets største styrke og svakhet. Styrke fordi disse skinnene gir mange nye muligheter, svakhet fordi det er altfor få av dem, spesielt siden de bare fåes i dette settet. De fire svingene rekker bare til en halvsirkel, det burde vært minst dobbelt så mange deler så man kan bygge en lukket bane og eksperimentere litt mer med bakkene.

Vognene ruller ikke særlig bra, hvis jeg lager et spor med sving-bakke-sving-bakke-sving-sving og sender en vogn utfor den første bakken, vil den som oftest stoppe før den når neste bakke. Jeg prøvde med forskjellige technic-pinne-felger (siden jeg ikke har andre brukbare toghjul), og det funka mye bedre (f.eks de felgene som brukes på de fleste Indy-bilene og de gamle standardfelgene som passer samme dekk).

Jeg hadde i sin tid et 12V-tog ([set=7745]7745[/set]), men det ble desverre borte i årenes løp (gitt bort til en fetter som senere mistet det under flytting). Jeg har etter det holdt meg unna tog, fordi det tar altfor stor plass (man får såvidt plass til en enkel oval på en normal bordplate, utover det må man ta gulvet til hjelp). Jeg har derfor store forhåpninger til dette nye systemet, og håper Lego utvider det med rette spor, pens, kryss etc. Med litt kreativitet burde det være mulig å motorisere et slikt tog (jobber med saken), selv om det er en større utfordring å få det til å takle oppoverbakker (spesielt med standardbatterier).

Hva synes togfansen om dette nye systemet? Ser dere frem til å bygge kompakte layouts med med smalsporede tog og trikker, eller er det en unødvendig gimmick som vil konkurere om allerede knappe utviklingsressurser hos Lego? Jeg mistenker vel at de av dere som allerede har mye normalspor, er lite villige til å bruke tid og penger på et nytt sporsystem.

Axel

Jeg regner ikke dette som et seriøst nytt sporsystem, det er heller ikke mening at det skal være en erstatning for vanlig 9V-type-spor.

[Hva synes togfansen om dette nye systemet? Ser dere frem til å bygge kompakte layouts med med smalsporede tog og trikker, eller er det en unødvendig gimmick som vil konkurere om allerede knappe utviklingsressurser hos Lego? Jeg mistenker vel at de av dere som allerede har mye normalspor, er lite villige til å bruke tid og penger på et nytt sporsystem.

Axel
[/quote]
Det er definitivt ikke en erstatning for 9V systemet. For en gruve e.l. kunne det virke, men da burde det jo også vært rette skinner. Dette er et sett der det er forventet at man skal kjøre toget/vognene for hånd, selv om motorisering alltid lar seg gjøre.
Spørsmålet for meg er heller om jeg skal bygge 6,7 eller 8 knotter brede tog for det eksisterende systemet.
Bård

Jeg vet at jeg ikke kommer til å anse disse nye skinnene som ett seriøst alternativ til den eksisterende sporvidden. De er ett fint alternativ om man vil bygge en smalsporet jernbane, til f.eks en gruve, men som Baard sa, man trenger jo også rette skinner - noe vi tog-byggere bortimot alltid er på utkikk etter!

Nei, jeg tror disse nye skinnene bare er ett morsomt alternativ til de eksisterende, og med den gamle sporvidden godt etablert og med røtter siden 70-tallet, hvem skulle finne på å bytte nå?

Jeg ser heller ikke dette 4-knotts sporsystemet som noen fullverdig erstatning for normalspor, spesielt ikke så lenge det ikke inkluderer rette og pens. Men som sagt har jeg ikke plass til noe omfattende normalspor-system, så for meg blir det enten smalsporet eller ingenting. Jeg lurte vel mer på om dere var interessert i det som et tillegg, f.eks et by-diorama med smalsporet trikk mellom torget og togstasjonen, og normalsporede tog derfra.

Når det gjelder rette skinner går det vel an å improvisere med løse skinner (f.eks fra dverggruvesettet [set=7036]7036[/set]), men overgangen blir ikke helt pen og det blir en halvknotts forskyvning i hver ende som gjør at rettstrekkene blir en knott for lange.

Jeg har jo fått med meg at togfansen har klagd fælt over at man bare får rette og svingede normalspor i samme pakke ([set=7896]7896[/set]), siden man ofte trenger 4-5 ganger så mange rette som svinger i en proff layout. Er det ikke da litt merkelig at man fremdeles får Duplo-skinner i separate sett ([set=2734]2734[/set] og [set=2735]2735[/set])?

Når det gjelder hjulene jeg nevnte i forrige posting, så ruller de riktignok lettere en de som følger med settet, men de sporer også lettere av. De funka greit med enkle testvogner, men ikke med gruvevognene i settet. Jeg må bestille noen nye fra Bricklink ([part=55423]55423[/part] - samme som sitter forrest på [set=10194]Emerald Night[/set]) og se om de funker bedre.

Axel

Jeg håper VIRKELIG at LEGO lager rette skinner, penser, tog og vogner, etc. i smalspor! :smiley: DA blir jeg glad! :smiley:
Hvis ikke, blir jeg skikkelig skuffet … :frowning: (i motsetning til lommeboka :wink: )

Go, smalspor, go! :stuck_out_tongue:

Inden diskussionen “løber af sporet” :wink: - så vil jeg opfordre til at man betragter de nye spor, som et herligt og forfriskende supplement til LEGO samlingen. Her er da nye muligheder for rutchebaner (berg- og dal bane), minebaner (gruvebaner) og meget andet…

Den store udfording i den forbindelse er at få plads til en motor og få en vogn med 4 knops vidde til at køre selv…

[set=8883]PF-M-motoren[/set] er da bare 3 studs i diameter og får således greit plass om man bygger den inne med panels eller ved å lage sidene med SNOTede tiles eller noe slikt. Batteriboks er kanskje litt mer klurete å få plass til dog, smaleste jeg klarer se for meg der blir å SNOTe tiles på sidene til [set=8878]8878[/set]-batteriboksen,

Det bliver nok svært at få vognene til at se lette og elegante ud… Og hvordan får man trækkraften ned på hjulene?

Med de nye skinnene vi har idag, så ser jeg ingen problem med å sage ned fra 6stud til 4 stud, selv har jeg denne indiana settet, vurderer å bestille flere sving-skinner via bricklinks… Har for mange rette skinner i 6 stud at jeg har ingen angst for å kutte dem ned til 4 stud altså!!! smalsporet er bare tøft, vi hadde mye smalsporet jernbane i norge at det er nostalgisk nok :smiley:

Jeg har selv vurdert å kutte ned normalspor til smale, men har vel ikke følt jeg har hatt nok til å ofre. Hvordan gjør du det med låsetappene på endene? Skjærer du dem bare av (og evt lager noen hakk så de på svingene passer inn) eller flytter du dem nøyaktig for å få perfekt passform? Og limer du skinnene skikkelig eller bare holder dem sammen med klosser?

Her er resultatet av noen eksperimenter så langt:
[attachment=2]MRRW1.jpg[/attachment]Vognen i bakgrunnen har ukomfortabel plass til fire passasjerer og klarer både svinger og bakker, men mangler koplinger og har problemer med svingskive-pensen nederst til høyre. Denne består av et svingsegment festet på en 2x2x1/3-dreieskive ytterst på den midterste svillen, som kan snus så den forbinder de 8 tilkjøringene. Siden hver tilkjøring bare kan koples til to andre, blir selv den enkleste koplingsjobb en utfordring på linje med den berømmelige “Timesaver”. Svingen møter 90-graders-avkjøringene ganske pent, men på 45-graders-avkjøringene (vist her) er det litt stor glipe og mange avsporinger.

[attachment=1]MRRW2.jpg[/attachment]Detalj av vippeboggiene på vognen. Den mørkegrå T-braketten gjør at vippepunktet kommer ca. 1 mm lavere enn med en valig 1x2 m/hull (og dermed ikke vipper over så lett), men stipper også opp gjennom gulvet. Akslingene på lokomotivet sitter foreløpig bare i de svarte 1x1-klossene, det er meningen at de skal ha en ramme e.l. på utsiden. Tannhjulene foran ser ikke pene ut og tar noen ganger nedi skinnene (og klarer derfor ikke bakkene) og må byttes ut med noe annet. Trekkraften er noe begrenset av holdekraften til det bakerste tannhjulet mot kardangkoplingen, som leder til et tilsvarende drivverk på batterivognen. Denne koplingen har forøvrig visse problemer med S-kurver:
[attachment=0]MRRW3.jpg[/attachment]Med dobbel kardang går S-kurvene bedre, men toget blir da så leaslaust at det ikke klarer glipene i svingskivepensen. Lengere akselavstand gir bedre stabilitet, men da tar tannhjulene foran lett i skinnene og fører til avsporing. Så det må nok fremdeles noen justeringer til før Mola Ram kan iverksette sine planer.

hehehehe regner med du prøvde den vansklige veien, hehe, med de rette skinnene i 6 stud wide så er det ikke noe problem å kutte vekk 2 studs vekk fra midten, men bare at hver del passer inn i clipsen til 4 studs svingskinne, så legger du på en flat 2x2 studs brikke pg holder sammen de delene du har skjært vekk :smiley:, sving skinner lar jeg være som dem er!!

Jeg fant akkurat noen bilder av et kult smalspor-tog blandt noen bilder fra Legoworld 2011 (de siste 6-7 bildene på siden). Her ser det ut til at de har sagd noen av svingene i to og brukt mørkegrå løse skinner (som Lego så generøst inkluderer hele to av i det røde godstogsettet) til rettstrekkene. Jeg har vurdert å kjøpe slike, men foreløpig er det ingen på Bricklink som har så mange (typisk 2-6) at det er verd å bestille. De er ikke så bra heller, siden hjulene ruller på flensen på siden av skinnene istedenfor at selve hjulet ruller på toppen (muligens derfor lokomotivet er utstyrt med tykkere gummi på hjulene). Det er noen detaljer av mekanismen i det 5 knotter brede lokomotivet også, inkludert en rar brakett (den som holder de gule tannhjulene på motoren) som jeg aldri har sett før.

Det eneste andre fungerende smalspor-toget jeg har sett er dette japanske “Enoden”-toget, de fleste søk på “narrow gauge lego train” og desslike peker til enten “microscale”-modeller er smalspor-type tog bygd med normale skinner. Er det noen her som har sett noen andre spennende ting?

Vi har akkurat hatt en intern bestilling i Brikkelauget på de mørkegrå løse skinnene (DBG). Dette er ikke synlig for dere som ikke er betalende medlemmer, da deler av temaene ikke vises som bare forumsmedlem. Anbefaler medlemskapet på bare 100 kr i året, har mange fordeler.

Jeg kjenner forsåvidt til Lugbulk-ordningen, selv om den kunne være grei i dette tilfellet har jeg ellers inntrykk av at den er belemret med såpass mange restriksjoner at den er av begrenset nytte i forhold til Bricklink. Spesielt dette med at det bare er en eller to bestillinger i året gjør at man må planlegge kjøp måneder i forveien, i tillegg til at antallet må være hele 50 og at man er begrenset til ikke-lisensierte deler i nåværende produksjon. Så det store salgsargumentet må jo være prisen, hvor mye billigere er Lugbulk enn tilsvarende deler fra Bricklink?

Den fellesbestillingen på rette enkelt skinner jeg refererte til var ikke Lugbulk-ordningen som betalende medlemmer har tilgang til. Det hender vi organiserer andre større bestillinger for betalende medlemmer og legger det på en tråd kalt spesielle tilbud (synlig for betalende medlemmer). Når det gjelder Lugbulk, så stemmer det at lisens elementer ikke kan bestillles, men det er så utrolig mye som ikke er det og er priset skyhøyt i BrickLink, samt at antallet på 50 gjelder ikke på ting som koster over ca 10 kr stk (redusert pris) ellers er det mye lavere priser på Lugbulk og anbefaller det varm. Jeg er også ivrig Bricklink bruker, men ingenting slår bulkpriser etter min mening.

Hei,

jeg synes dette ble kjempestilig!

Håper du har muligheten til å komme og vise det frem på togtemaworkshop 28. januar.

(Det er overnattingsmuligheter for langveisfarende)