3D-printer

Hei

Er det noen her som har prøvd å lage noe LEGO-relatert med 3D-printer?

Jeg kom over en miniversjon av togkryss og tenkte lage en slik for å teste
thingiverse.com/thing:834691

Buffer
thingiverse.com/thing:338593

Oi - sånne kunne jeg og tenkt meg! Både kryss og buffere

Jeg har bestilt en printer til jobben (et prosjekt jeg skal jobbe med). Om 1,5 uke er jeg tilbake på kontoret og da skal jeg prøve å printe de to. Spent på kvaliteten.

Har fått printet flere klosser som jeg har designet selv. Det funker veldig bra, men det er jækla dyrt.
Jeg anbefaler virkelig 3D print hvis man har et prosjekt og hvis man mangler et kloss som er umulig å finne.
Tinkercad er et 3D design program som er veldig lett å bruke, man trenger ingen erfaring med 3D for å klare å design klosser.
Jeg kommer faktisk til å presentere klossene mine til Lego i Billund om ikke så lenge.

Om man ikke har tilgang til 3D-printer selv kan man kjøpe 3D-printet deler fra Shapeways.

De har også PF krysset: shapeways.com/product/HQRM2 … d=40275008
Men det er jo ikke miniutgaven…

Men en annen ting som er interessant på Shapeways er at de har svinger med forskjellig radius. Flott for baner med dobbeltspor i svingene og/eller høyhastighets tog.

Jeg har kjøpt noen deler fra Shapeways, blant annet en gravemaskin skuffe som er i en størrelse som jeg synes passet bedre:
shapeways.com/product/4D8DE … d=19757908

Og så testet jeg en liten 2 knotter bred differensial:
shapeways.com/product/WDGGV … d=43168338

3D-printet deler er jo litt mer grove i overflaten enn støpte deler. Slik som den skuffen. Man kan jo polere dem til å få en helt glatt overflate, men jeg har nå valgt å beholde den matt slik at det er lett å se at den ikke er original LEGO del.
Den differensialen hadde veldig mye mer friksjon og siden den er så liten så sitter ikke akslingene så godt i tannhjulene heller. Men den fungerer iallefall. Mulig man kan jobbe litt med den slik at den går lettere.