350kr grensa på vei ut

VOEC er en EU-ordning.

Det innebærer at de som står utenfor EU, og ønsker å selge varer til EU-land kommer til å få dette på plass, og ha VOEC-nummeret sitt trykket på emballasje eller etiketter.

De som holder til i EU-land, derimot, vil ikke ha behov for å registrere seg for VOEC, siden de ikke skal bruke denne løsningen innenfor EU.

https://ec.europa.eu/taxation_customs/business/vat/modernising-vat-cross-border-ecommerce_en

Det Bricklink kan gjøre blir vel å legge inn et søkbart valg for å finne VOEC-registrerte butikker?

Hadde det vært en mulighet for at Brikkelauget kunne forfattet et dokument/brukerveiledning som forklarer de nye reglene og hvordan selgere kan registrere seg så kan jo kjøpere ta med dette dokumentet til selgere og forhåpentligvis få de meldt inn i ordningen?

Gulroten for selgerne er at det er mye mer attraktivt for norske kjøpere å velge butikker som gjennomfører prosessen, spesielt på små ordrer.

Motivasjonen for Brikkelauget er å på sikt ha en brukbar liste over selgere som vi trygt kan handle fra uten å måtte tenke på at det kommer en avgift på 159,- på toppen.

(jeg snakker her spesifikt om Bricklink selgere og kjøp/salg av Lego)

Skatteetaten har allerede en veiledning på dette:

skatteetaten.no/bedrift-og- … ndel-voec/

Jeg tror at en enkeltselger utenfor Norge må ha ganske mange ordrer fra Norske kunder før det vil lønne seg å ta i bruk ordningen. Man forplikter seg blant annet til å kreve inn og betale merverdiavgift til norske skattemyndigheter. Håpet er vel heller at Bricklink som plattform kan bli definert som ““supplier” of goods” og håndheve dette på vegne av selgerne…

Om man kan finne noen som ønsker å gjøre dette så er det fult mulig :slight_smile:

Meldes herved som sak til neste styremøte. Dette treffer jo som jeg tidligere nevnte en av formålsparagrafene til foreningen etter mitt syn.

"Utgangspunktet var at toll- og avgiftsfritaket for alle varer med verdi under 350 kroner skulle oppheves fra og med 1. april. Opphevelsen er nå utsatt, og dagens 350-kronersgrense vil i en overgangsordning gjelde inntil Finansdepartementet bestemmer at den skal fjernes. Merk at overgangsordningen som starter 1. april, bare gjelder når du handler fra utenlandske nettbutikker og e-markedsplasser som ikke har registret seg i VOEC-ordningen. "

toll.no/no/om-tolletaten/ny … -1.-april/