350kr grensa på vei ut

e24.no/naeringsliv/posten/poste … s/24356551

Kommer ihvertfall til å føre til at jeg handler betraktelig mindre på Bricklink :open_mouth:
B&P er jo veldig bra for nye deler, men for eldre deler vil det bli et savn :frowning:
En ting er jo å betale 25% MVA, men når en får et gebyr på minst 158kr oppå det blir det veldig dyrt…

Får håpe de får på plass et system der selgere legger på MVA så vi slipper unna det skyhøye gebyret til posten! Ebay fra USA fortoller jo selv og det fungerer jo utmerket, så det er vel håp om en løsning…

Foreløpig så skal de vel bare utrede det, men vi får se. Det er jo gebyret som er problemet, mva på 350 er 87.5 mens gebyret nesten det dobbelte. I praksis blir det vel omtrent som en tollbarriere mot småhandel på nett fra utlandet…

Har svært begrenset tro på løsninger hvor resten av verden må tilpasse seg Norge. :confused:

De store aktørene (Amazon, ebay, mm.) har allerede på plass en fungerende løsning for å håndtere mva. Det er en smal sak å legge inn en endring i beløpsgrensen, det ligger i en tabell sammen med hvilket kontonummer pengene for ditt land skal sendes til.

Det er løsbart for Bricklink-selgere innenfor EU, da kan man få selger til å sende til en venn i EU eller Poste Restanse et av Postens bedriftssenter i Sverige.

Min erfaring med Amazon og betaling av mva er heller dårlig, ingen informasjon på pakken om at toll var betalt → ny tollbehandling, mva og gebyr. Tok over et år får jeg fikk refundert mva betalt til Amazon. Forhåpentligvis er det bedre nå…

Det mest håpløse er at det er jo ikke egentlig noe reelt alternativ for de aller fleste varene dette er snakk om. Norge er altfor lite land, så mange av disse varene er jo i utgangspunktet ikke tilgjengelig i Norge. Hvordan Norge skal få noe økonomisk fordel av dette, virker veldig tvilsomt. For ikke å snakke om at det gebyret på 158,- ikke reelt dekker kostnadene Posten faktisk har. Hvis jeg gjetter, er det et tapsprosjekt for tollvesenet som antakelig gagner Norge svært begrenset.

Vi får se hva som kommer ut av det, men det eneste jeg ser for meg, er at jeg kommer til å få mer penger igjen hver måned, fordi jeg handler mye mindre :smiley:

Blir spennende å se hva som blir det endelige resultatet, men tror ikke vi skal bekymre oss så mye. Husk at det finnes over 60 Bricklink butikker i Norge, og mange av disse vil nok øke utvalget betydelig hvis det blir slik mange frykter. Jeg har vel bare en brøkdel av det jeg kunne lagt ut i butikken min, og da slipper dere jo evt tollgebyr, postgebyr osv :smiley: :smiley:

Jeg er optimist og tror uansett det kommer til å gå bra - på en eller annen måte.

Blir borte 1 jan. 2020 :
nrk.no/nyheter/350-kronersg … 1.14303463
:imp:

En utenlandsk vare vil få et mvapåslag på 25 prosent i tillegg til et fortollingsgebyr på 158 kroner.

Uten 350-kronersgrensa får vi følgende regnestykke:
12,38 kroner for varen/frakt

  • 3,10 kroner i moms
  • 158 kroner i fortollingsgebyr
    = 173,48 kroner.

:cry:

dinside.no/okonomi/sa-mye-d … t/70482907

Forsvinner gebyret på 158kr er det jo greit og det er ikke helt umulig at det skjer! Store aktører som ebay og amazon(?) tar seg jo allerede av fortollingen i dag uten problemer… At 12 millioner pakker med verdiløst rask fra kina forsvinner i året er jo ikke akkurat en krise :stuck_out_tongue: Blir spennende å se om de finner en god løsning på problemet i løpet av neste år :slight_smile:

Hvis man kjøper LEGO deler på LEGO Shop 349.- inkl frakt kroner, vil sluttsummen bli 594.- kroner. Dete blir veldig dyrt moro. Man må skylde på KRF ikke FRP og Høyre dise vil beholde 350.- kr grensen.

Det gjelder heldigvis ikke når vi handler på LEGO shopen :slight_smile:
I LEGO shopen så handler vi på LEGO Norge.

Triste greier… :frowning:

Nå begynner jo dette å nærme seg, og det ser definitivt ut som innføring av MVA fra første krone vil treffe de av oss som handler en del fra utenlandske Bricklink-selgere nokså hardt. Årsaken er at det er opp til selger å merke forsendelsen med VOEC-nummer.

Her kommer litt interessant lesestoff fra https://www.regnskapnorge.no/faget/artikler/mva/mva-ved-netthandel-fra-utlandet/:

Og litt til fra https://www.dinside.no/okonomi/alt-du-ma-vite-om-handel-fra-utlandet/72160832:

Kort fortalt betyr dette at det er opp til hver enkelt Bricklink-selger å merke forsendelsen med nevnte VOEC-nummer (hvis de i det hele tatt er registrert i ordningen, som er særnorsk). Gjøres ikke dette, får man forsinket levering og kr 159,- i fortollingsgebyr i tillegg til MVA. Jeg vil tro at store aktører som Ebay, Amazon og AliExpress kan ha interesse i å implementere en felles løsning for dette etter hvert, og det går jo an å håpe at Bricklink gjør det samme, men jeg vil tro vi må belage oss på gebyrer en god stund fremover hvis så ikke skjer.

Når jeg tenker meg om, så er vel denne problemstillingen noe som treffes av en av formålsparagrafene til Brikkelauget? Tenker på “Ha kontakt med leverandører og stimulere til rabattordninger for klubbens medlemmer.” Det kunne kanskje vært en tanke å sende ut forespørsler til store og anerkjente Bricklink-selgere i utlandet angående dette? Jeg vet at det finnes norske BL-selgere også (og jeg er glad for at dere finnes), men dere har ikke (og kan sikkert ikke ha) det samme utvalget som mange av de utenlandske. Flere land i Europa har fortsatt OK fraktpriser, så det går jo an å begrense det litt.

Typisk Norge å finne på sitt eget opplegg og forvente at resten av verden skal innrette seg. :unamused:

Vi får håpe at noen større aktører tar seg bryet med å bruke dette systemet (tenker ikke bare på butikker som selger LEGO, men generelt).

Usikker på om norske butikker egentlig kommer så godt ut av denne endringen som de har kjempet gjennom? Forutsatt at det er riktig som DinSide skriver at det ikke er fortollingsgebyr på varer som koster under kr 350, og at jeg har forstått det rett:

  • Ordre opp til 350,- kr blir 25% dyrere pga mva
  • Ordre fra 350,- til 3000,- blir billigere fra butikker registrert i VOEC
  • Ordre fra 350,- til 3000,- blir omtrent som i dag for butikker ikke registrert i VOEC

Mitt inntrykk er at handelsbransjen har kjørt et uærlig løp hele veien og pekt på konkurransevridning siden det ikke ble betalt mva på småordrer, mens saken er at de egentlig har ønsket seg beskyttelse fra utenlandsk konkurranse i form av et høyt fortollingsgebyr. Mon tro om de angrer på valgt strategi?

Så skal man selvfølgelig ikke miste helt av syne at man må benytte de butikkene man ønsker å ha i Norge dersom man ønsker å beholde dem i fremtiden.

Dette er etter mitt syn ikke korrekt oppfattet. Hovedproblemet til at dette har presset seg frem det siste drøye året skyldes i ganske stor grad den særnorske sukkeravgiften på brus og godteri som ble økt drastisk da Krf kom inn i regjering, som gjorde at netthandel fra utenlandske butikker av dette eksploderte og truet mange norske arbeidsplasser i næringsmiddelindustrien. Det opplegget som er innført er etter mitt syn helt ok, selv om det er særnorsk. Da rammer det ikke netthandel av billigere produkter som du rett og slett ikke får tak i her hjemme. Som f.eks. noe LEGO og LP-plater (som er det jeg personlig handler fra utlandet).

(for ordens skyld så er jeg tillitsvalgt innenfor forbundet som organiserer i næringsmiddelindustrien, selv om det ikke er godteri og brus jeg selv arbeider med).

Det skal du selvfølgelig få lov til å mene fra ditt ståsted i næringsmiddelindustrien, men jeg står ved min vurdering. Dette handler jo om langt mer enn næringsmidler selv om du kan ha rett i at det kan ha vært tungen på vektskåla i forhold til å tvinge fram en endring. F eks Netthandelen og Komplett grundere har grått for sin syke mor i årevis, og argumentasjonen har ikke stått til troende.

Støtter siste taler. Dette er spill for galleriet og helt feilslått taktikk. Og som vanlig er det Ola Dunk som må lide for symbolpolitikk og partier under sperregrensen med noen få tusen meningsfeller.

Ordre opp til 350,- kr blir 25% dyrere pga mva dersom butikken er registrert i VOEC - ellers får du også her fortollingsgebyret på kr 159 etter hvert. Det er mulig dette sees mellom fingrene med i en overgangsperiode for å unngå svenske tilstander der det hopet seg opp hundretusenvis av småpakker på grensen, og det er det dinside.no refererer til vil jeg tro. Jeg har ikke klart å finne det skriftlig noe annet sted at det er permanent kr 0 i fortollingsgebyr for sendinger med verdi under kr 350. Korriger meg gjerne hvis jeg tar feil her (i så fall blir det en positiv overraskelse).

Det eneste som er sikkert er at det kommer til å bli mye rot og gnål om dette når vi nærmer oss april…

At bricklink ect legger til MVA er jo null problem, det er jo bare det motsatte av at de fjerner det i dag siden vi handler fra Norge. Må derimot hver selger merke pakka med et spesielt nr, vil jo det garantert bli mye feil :confused:

At det er null gebyr på pakker under 350kr kommer som en stor overraskelse på meg, er det ikke de det er mest av og jobben er vel i utgangspunktet lik uavhengig av verdien på pakka :open_mouth: Som jeg har sagt tidligere kan jeg godt betale MVA bare jeg slipper gebyret :stuck_out_tongue:

En ting er at kanskje posten respekterer det, men mer usikker på de andre selskapene som gjerne har enda høyere gebyr. Så om et annet fraktselskap frakter pakka de og de innbiller seg den koster over 350 kr og gir deg gebyr skal du jobbe rimelig hardt for å få igjen de kr er min erfaring :imp:

Dinside skriver:

Ser ikke noen forbehold der, men jeg synes også det virker litt rart at disse ikke skal ha fortollingsgebyr. Den som lever får se.

Det blir vel hver enkelt butikk som må registrere seg siden betaling går direkte til selger, og ikke via noe betalingssystem hos Bricklink? Så selv om Bricklink enkelt kan støtte mva beregning for norske ordre så blir det jo mye merarbeid for selgerene. Hver ordre må sannsynligvis registreres med beløp for å få VOEC-nummer, og så må det avregnes og gjøres opp periodevis eller noe slikt? At enkelte selgere som allerede selger en del til Norge vil kunne være interessert i å ordne dette er jo ikke umulig, men tror vi er ganske langt unna en situasjon hvor alle Bricklink butikker støtter det.