3-hjulsbil med 3-hjulsdrift

Et av mine andre hobbyprosjekt (utenom Lego) er en 3-hjulsbil jeg har kalt SeaLion. En av de særeste idéene er å konstruere et 3-hjulsdriftsystem med vanlig mekanisk differensial foran og viskosekobling til bakhjulet, dette bygde jeg i Lego bl.a for å teste hvordan det oppførte seg på glatt underlag.



Hvordan 3-hjulsbilen egentlig ser ut:

Flott sak. Forsøkte meg på noe lignende tidligere, men det var en Carver sak. Dvs at den hadde styring på det ene hjulet og hele kupeen hellet over til siden når den svingte. Fikk aldri fullført det prosjektet helt.
Har etterhvert mange ideer som jeg har testet men bare kom halvveis i prosjektet og så stoppet det opp fordi jeg ikke klarte å løse en teknisk detalj, kansje på grunn av mangel på deler eller kansje på grunn av at jeg rett å slett ikke fant ut hvordan jeg skulle gjøre det.
På denne tre-hjuls bilen din så har du jo løst det tekniske problemet. Men har du planer om å fullføre det helt og lage panel og seter og slikt på den?
Forresten hva konkluderte du med testen av denne på glatt underlag?

F0NIX wrote:
Forresten hva konkluderte du med testen av denne på glatt underlag?
At Legomodellen ikke kunne gi meg noen direkte svar, det var for mange usikre momenter, som f.eks dekkenes gummiblanding (Lego har jo ikke vinterdekk-gummi i hjulene sine), og det faktum at isens ujevnheter var i feil målestokk. Det kan hende jeg foretar noen flere forsøk, men det beste er nok å teste ut sånt i full størrelse.

Så egentlig så var forskjellene så små at de usikre momentene kan ha vært en større faktor på utslagene enn forskjellen på selve teknologien?
Hadde det vært vesentlige forskjeller ville jo det gitt utslag uansett underlag i skala eller ikke.

Nå er jeg ingen ekspert, men fungerer ikke viskosekobling slik at bakhjulet først blir drevet når det roterer saktere enn forhjulene? Det du har der er en clutch som slører når bakhjulet ikke lar seg rotere, ellers er hjulet permanent drevet, slik som forhjulene.
Interesant løsning du har på forhjulsdrift, forresten. Ser ut som den lett kan konverteres til uavhengig oppheng med noen toer-joinere (Technic Angle-Connector #2).

Noen andre av mine byggverk finner dere på http://home.online.no/~selode/lego/index.html