12V tog

Noen som kan hjelpe meg med hvor jeg kan få tak i strikker til 12V tog?
Er snakk om 7745 settet, hvor strikkene til trekkvogna var helt stive og ødelagte etter sikkert 10 år på loftet.
Den klarer ikke å trekke ekstravogner uten strikker på “hjulene” Sad
Passer de nye ir-togene på mine gamle 12V-skinner?

Bricklink selger “gummiringer” til 4.5/12 volts legotog,koster $1.40-$4.90 /stykk(IKKE BRUKT).

Takk! Har du tips på hva jeg skal søke etter?

Hvis du har en pc hjemme så gå inn på BRICKLINK sin side velg “katalog” skroll ned til du kommer til TIRE & TREAD,der finner du TRAIN RIM til ditt tog sett. Cool

Takk for hjelpen! Da var det bestilt, så får vi se om det blir fart på togsettet snart:)
Passer forresten disse nye togene med batteripakke på mine gamle 12V spor?

iceball wrote:
Passer forresten disse nye togene med batteripakke på mine gamle 12V spor?
Nei, sporstandarden ble endret da LEGO introduserte 9V-tog i 1991. Denne standarden har de holdt seg til siden, men skinnene til IR-tog er ikke strømførende, og kan dermed ikke brukes til 9V-tog. IR-tog kan derimot kjøre på 9V-skinner.

Hva var det som ble endret?
Jeg har ett par gamle grå plastskinner, generasjonen etter de blå. De var da kompatible med 12V skinnene når de kom ut, da 12v vel hadde strømførende i midten?
Og de to IR togene jeg har nå passer fint på de skinnene gamle skinne mine. Har ikke testet pensene enda. Mulig man kan få litt problemer der. For de ser litt annerledes ut i dag.
Eneste problemet jeg har er at de gamle skinnene bråker mye da det er riller på toppen av disse.
(Har ikke 12v tog selv så jeg er ikke 100% sikker).

Jeg kjører da RC på 12V skjinner jeg… Eneste er at de passer ikke sammen så det blir et lite mellomrom der…
Ellers passer de sammen ja…

Flott! Var det jeg ville høre:)
Legomani; hvor blir det mellomrom? Mellom skinnene?

Sporavstanden mellom lego sine 2¤8 sviller virker da like store på både 9 volts lego tog og de gamle blå skinnene som ble brukt på lego sine 4.5/12 volts tog.Vet ikke om det går å legge 12 volts midt skinner på 9v skinner/penser(Da kunne en kjørt 12v/9v/4.5v/rc lego tog på en skinne).
Hadde 4.5 volts togsett i barndommen som er blitt borte med årene.

Det er ved sammenkobling av 4.5/12V skinner at det oppstår et gap, da disse ikke er laget for å passe i hverandre - koblingen som er på 9V og RC skinnene hindrer dette. Gapet kan reduseres til en halv knots lengde, men ikke regn med at noe tog kan holde særlig fart over gapet uten å spore av.
Derimot så passer 9V og RC skinner sammen som hånd i hanske, minus strømføringen.

iceball wrote:
Flott! Var det jeg ville høre:) Legomani; hvor blir det mellomrom? Mellom skinnene?
Det er ikke mye... Ca 5 MM.. Men du må nok ikke kjøre fullfart over nei... Så ellers går helt greit ja...

jeg høvla vekk koplingene på rc skinnene og satte 1x8x1 på ene enden av 2 12v skinner, og koplet de sammen ved hjelp av 2 stk 1x2x1 og 2x4x1 perfekt overgang!!

Når vi først er inne på 12V tog… Det er ikke noen som kan hjelpe meg med 2 stk tak hjørner til 7740??
Er det eneste jeg mangler ellers er toget mitt 100% orginalt med alle orginale merker…
Har jaktet på de i sverige i over 1 år pa auksjoner der men finner ikke Confused
Så er det noen som har hadde jeg blitt veldig glad…

Legomani wrote:
Når vi først er inne på 12V tog.. Det er ikke noen som kan hjelpe meg med 2 stk tak hjørner til 7740?? Er det eneste jeg mangler ellers er toget mitt 100% orginalt med alle orginale merker.. Har jaktet på de i sverige i over 1 år pa auksjoner der men finner ikke Confused Så er det noen som har hadde jeg blitt veldig glad...
Er det disse du tenker på?
Legomani wrote:
Når vi først er inne på 12V tog.. Det er ikke noen som kan hjelpe meg med 2 stk tak hjørner til 7740?? Er det eneste jeg mangler ellers er toget mitt 100% orginalt med alle orginale merker.. Har jaktet på de i sverige i over 1 år pa auksjoner der men finner ikke Confused Så er det noen som har hadde jeg blitt veldig glad...
Har du prøvd Bricklink? (linker til innholdsfortegnelsen for 7740 for å gjøre det enklere å finne de aktuelle delene, men regner med det er i gul du mangler? De er i hvert fall tilgjengelige)

Det er den delen ja… Men jeg kan “ikke” engelsk så kan derfor ikke handle utenfor norge.sverige å danmark…
Så bricklink er ikke aktuelt for meg da…

Mangler du fortsatt disse?
Jeg har ett par liggende ett eller annet sted(de er nok nyere dato enn 7740 men).
Ellers er det mulig å finne dem i denne svenske bricklink butikken: bricklink.com/store.asp?p=helga_h
Ikke billig men det er jo ikke akkurat store beløp det er snakk om…