10233 - Horizon Express

Hentet 2 eksemplarer av dette settet i går etter fantastisk service fra lekestallen.no (de sendte mandag, fremme tirsdag kveld).

Det ble sent men settet ble ferdig i går kveld. :smiley:
Først og fremst et veldig fint sett, med masse fine deler og en del byggeteknikker jeg ikke har vært borti før.

Her er et par ting jeg tenkte flere kanskje kunne ha nytte av å vite:

  1. De “klumpene” som sitter under vognene mellom hjulene var vriene å feste skikkelig. I anvisningene blir disse satt sammen som en modul, og deretter satt på undersiden av vognen. Jeg klarte ikke å få de til å sitte skikkelig ved å følge denne fremgangsmåten, men jeg fant ut at det var mye lettere å få satt denne skikkelig på dersom man satt den på litt trinnvis i stedet.

  2. Dersom man skal bygge sammen to Horizon Express og dermed få et fullverdig høyhastighetstog med motorvogn i begge ender så trenger man å gjøre om litt mellom de to “endevognene”. Altså, man ikke gjøre dette, men det vil se bedre ut.
    Horizon Express bruker noe som heter jakob bogie mellom passasjervogn 1 og 2. Dette er en kobling der det sitter et hjul på hver av vognene. Men dersom man bare setter sammen to av dette settet vil man ikke automatisk få en slik jakob bogie mellom togsettene, man vil få to vanlige sett med hjul og en magnet i mellom. Her trenger man da å bygge en ekstra jakob bogie og gjøre om litt på understellet på vognene. For å gjøre dette trenger man noen ekstra deler, og så snart jeg har funnet ut akkurat hvilke deler disse er så skal jeg poste det her.

  3. Jeg har ikke motorisert settet enda, men førsteinntrykket mitt er at det er ganske tungt. Er derfor veldig spent på hvordan det blir med bare 1 togmotor når to tog settes sammen. Er redd det fort kan bli tungt for en motor alene. Og etter hva jeg har lest trekker 1 motor som drar tungt mer strøm enn to motorer som deler på den samme oppgaven.
    Her er jeg dog litt usikker på hvordan man går frem. Dersom man kun setter to motorerer på får man vel et problem med at motorene vil dra i forskjellig retning.
    Vil en [setimg]8869[/setimg] [set]8869[/set] løse problemet? Og en annnen ting er vel at man ved å gjøre dette må strekke kabler gjennom hele toget (dersom man setter en togmotor i hver ende).

4. Til slutt et par kommentarer til settet:

  • Jeg synes ikke det trykte panelet med oransj og svart skråstilt fungerer særlig bra. Problemet er at trykket er dårlig og den oransje og hvite fargen ikke blir korrekt.
  • Jeg synes fargene på jakob bogien er merkelig. Alle de andre hjulopphengene er svarte, mens på jakob bogien er det masse LBG og DBG.

Men alt i alt et flott sett med masse fine deler og en del byggeteknikker jeg ikke har vært borti før.
Noen andre som har noen erfaringer med settet?

Jakob bogie?

Uten å ha sett hvordan det er med kabelmuligheter på undersiden, er det ikke bare å snu motoren?

Tenkte på det jeg også, er vel kanskje en mulighet det, men det kan hende det er vanskelig å strekke strømkabelen forbi og opp gjennom hullet i den togplata.

Edit: Jeg har testet dette nå. Problemet er som nevnt over at man da må strekke ledningen forbi hele motoren (der det ligger tiles mot undersiden av toget) før man får ledningen inn i hullet. Dette tror jeg ikke er så lurt, så det er nok bedre å bruke en switch, noe det er plass til om man tar ut konduktøren.

Jeg ville i første omgang testet ut å bare ha én motor, men å bytte ut den technic-baserte bogien i det umotoriserte lokomotivet til en bygget med vanlige toghjul. Dette vil hjelpe betraktelig med strømforbruket til toget, ettersom friksjonen er bare en brøkdel i disse. Og dette er tross alt deler som blir til overs når man bygger en jakobs mellom to togsett! :smiley:

Får mann kjøpt 10233 Horizon Express i Norge ?. Må mann bestile den på internett.

Skal hente mine 2 sett 10233 Horizon Express på posten i morgen som jeg har kjøpt på shop&home
:slight_smile:

Kjøpte min av Vegard, Dragev er kallenavnet hans her. Kjapp og konge service. Send han en pm

Jeg hentet også mitt Horizon express i dag og startet byggingen i kveld. Enig at det er spennende og selv synes jeg det vanskeligste på lokomotivet var det nye mønsteret på begge sider bak - som bygges på en helt ny måte. Var vanskelig å fine en god løsningen og tegningene var ikke detaljerte nok. Uansett, toget ble ferdig i kveld og til helgen går jeg løs på vognene. Skal også sette inn motor og teste hvordan det vil fungere…
Ellers kjøpte jeg toget hos Vidar på Brapris.no, og kan anbefale han!!! Rask service og hyggelig opplevelse. :smiley:

Her kommer en deleliste. Dette er altså de delene man trenger for å lage en ekstra jakob-bogie i tillegg til justering på understellet på to av vognene.
Jeg kommer til å poste bilde av endringene så snart jeg har fått tak i delene, men så lenge, her er listen jeg kommer til å benytte:

Flott liste HenrikLego! Takker for den.
Og kan vel nevne her på forumet det som du sa på IRC-kanalen: det er 2 orange tiles inni togsettene (altså 4 totalt om du har to sett) som kan fjernes om man godtar at det blir synlige hull i gulvet. Og det var også slik at disse ikke var synlig fra utsiden?

I så fall har jeg alle deler jeg trenger til en ekstra Jacob-bogie på midten :slight_smile:
Det er jo disse orange tilene som er en av de nye delene i settet (eller gammel del i ny farge).
Den 1x2 bracket saken er vel også rimelig ny?
Resten av delene ser jo ganske så standard ut.

Ja, det er 4x 2x2 orange tiles som kan fjernes fra vognene uten at det er synlig fra utsiden.

Slik ser min modifikasjon på understellet ut:

Last ned LDD-fil (LXF)

Sånn! Nå har jeg fått de ekstra delene og fått montert settet sammen. Funker fint med delene nevnt over!

Var på tide og teste togsettet på en bane.

[youtube=wide]jOz8F6hKitw[/youtube]

Her har jeg gjort endringene nevnt over i tråden, i tillegg til at jeg har byttet ut technic-hjulene i det ene lokomotivet med vanlige toghjul for å få mindre friksjon. Fikk tips av Freddie om dette. I tillegg har jeg strukket kabel tvers igjennom toget for å få røde lys i enden.

Bruker en enkel motor her (slik som i instruksjonene). Testet med to motorer også. Får høyere maksfart og toget har mer trøkk gjennom lange svinger. Men synes en togmotor klarer seg ganske bra, så kjører på med det foreløpig.

Hadde ingen større problemer underveis i selve byggingen, men taket på passasjervognene var nesten håpløst å sette på plass uten at vognvegger klappet sammen eller løst inventar raste ut…tror jeg klarte det til slutt. Ellers skjønner jeg ikke vitsen med alle de klistremerkene som blir til overs og jeg synes heller ikke fargetrykket på flisene på lokomotivet ble noe pent, vurderer å male dem bedre, vet ikke om det er så lurt, noen som har prøvd?

Det er mange klistremerker til overs fordi noen av oss liker laaaange tog og har kanskje 3-4 slike sett etter hverandre, og da kan vi jo ikke ha 4 stk vogner som alle har nummer 1 :slight_smile:

Jeg har bare to sett og vognene er nummerert 1 til 4 og lokene i hver ende har 10 og 14.

Har testet begge settene med bare en PF motor. Det går jo forsåvidt rundt, men lokomotivet sliter og da spesielt i svingene. Og dersom man SKAL bruke bare en motor fant jeg ut at motoren burde stå bakerst i lokomotivet (nærmest første passasjervogn). Mener tegningen viste at den skulle stå fremst.

To PF motorer som står samme vei fikk nå jeg ikke til på samme lokomotiv. Kabelen ble i veien for den magneten som skulle være bak.
Men har klart å presse inn en slik switch bak konduktøren uten uten å ta ut konduktøren og så har jeg snudd ene motoren andre veien. Da gikk det greit. Eneste som er ulempen da er at det blir to plugger på IR-mottakeren og den der saken på taket kunne ikke senkes helt ned.
Det er jo mulig å bruke en skjøtekabel og så ha begge pluggene fra motoren og den switchen koblet til på denne kabelen og så videre til mottakeren. Men da ble det jo enda mer kabel og rot inni lokomotivet, som hadde det trangt nok fra før…

Har ikke montert i lys i mine vogner enda. Men skal se om jeg ikke klarer å fikse det også. Har jo noen selvlagede lysdioder som bør kunne brukes her :slight_smile:

La også merke til at alle de fire vognene og det motorløse lokomotivet ble så tungt tilsammen at om jeg startet litt brått klarte ikke magneten å holde igjen. Det ble fikset med en 1x2 plate (eller tile) over magnetene mellom lokomotiv og første passasjervogn.

Jeg jar også modifisert det motorløse lokomotivet slik at den har røde lys og den “pila” på siden peker motsatt vei, altså forover i fartsretningen :slight_smile:

Jo da, skjønner såpass, men hva skal du med klistremerket 0? Vogn 0 finnes vel ikke, og tallet 10 er opptatt. 20 vogner høres altfor voldsomt ut. Får kjøpe flere sett, men tror jeg endrer litt på innredningen så ikke vognsettene blir helt like innvendig…

Hei, skal kjøpe to slike tog, og vil motorisere de. har ikke hatt noe å gjøre med disse nye togene så lurer derfor på hva jeg trenger. regner med at jeg trenger 2xmotoriste hjul til togene, 2xbatteri bokser, hvor lenge holder forresten batteriene i disse boksene? tenkte å kjøpe de med batterier fremfor den oppladbare. 2xlys, 2x ir mottakere samt en power function switch. noe annet som trengs eller kan fjernes?