10233 Horizon Express sold out

Da er Horizon Express utsolgt fra S@H.
Da er det bare å løpe til TRU, Brio og andre steder å hanke ut :slight_smile:

Utsolgt inntil videre… det betyr ikke at den aldri kommer tilbake.

Det har jeg lurt litt på - er det ikke slik at ting som er merket “Sold Out” kommer aldri tilbake, mens ting som er midlertidig utsolgt, og er ventet inn, er merket “Out of stock, expected ship date xx”?

Så vidt jeg forstår er det ikke nødvendigvis så enkelt. Men jeg vet ikke hvor i produksjonsprosessen expected ship date dukker opp.

Sold out betyr at settene er ute av produksjon og at Lego ikke har fler igjen.
Men det hender at de produserer en batch til av noe.
I dette tilfellet tviler jeg på at det vil skje.

Se på syklusen til disse togene.
2009 - Emerald Night
2011 - Maersk Train
2013 - Horizon Express
Da ligger det an til et nytt tog i 2015… får vi håpe :slight_smile:

Det jeg har sett er at disse togsettene ofte øker i pris hos de som har et lager når de er utsolgt fra Lego. Prisen øker ganske fort til det dobbelte.

Men, som trådstarter sier her, oftest ikke hos de store kjedene som Brio og TRU. Kanskje en god grunn til å bruke Brios bli medlem i klubben og få 30% på ett sett :slight_smile:

De store kjedene har kjøpt inn varer til sitt sentrallager. Når dette er tømt er det slutt der også.

Hvor kommer denne informasjonen fra? Altså, “ute av produksjon”-delen.

Det er forsåvidt utydelig. Men hvis man følger med på hvordan Lego Shop og Lego opererer vil man se dette. Lego sier naturligvis ingenting som når et sett er sluttsolgt.
Forskjellen på sold out og out of stock er enkel. De settene som er sold out vil ikke kunne legges i handlekurven. (og i de fleste tilfeller bli borte fra søkbare kategorier hos S@H). Unntakene er sett som Exo-Suit, som de antakelig kjørte en ny produksjonsrunde på siden etterspørselen var enorm. Opprinnelig skulle det bare produseres 10000 eksemplarer.
De har også noen sett i “Retireing soon” kategorien. Her annonseres det at det snart er slutt på produksjonen.(enten produksjonen, eller at lageret bare tømmes). Kan selvfølgelig ikke si noe om når ting produseres og slikt.
The Brickshow har også snakket om dette ved flere anledninger.

Trenden i markedet er at når sett er “sold out” så øker prisene.(ebay, bricklink og andre butikker som selger Lego). Tenker da ikke på kjedebutikker. De bryr seg ikke om dette. De vil bare bli kvitt varelageret sitt før neste års sett skal inn i hyllene.

Et typisk eksempel på dette er nå som Grand Emporium er sold out. Eller Super Star Destroyer… Disse settene vil neppe dukke opp i hyllene etter at vanlige butikker har solgt lageret sitt tomt.

Jeg deler eminate sin oppfatning etter hva jeg har sett på s@h… At sold out og grå knapp betyr at det ikke kommer tilbake.

Men jeg har aldri sett retiring soon i den “norske” nettbutikken til s@h - har dere?

For øvrig fint med tips til meg om noen ser et Grand Emporium til salgs til veiledende eller billigere :slight_smile:

Har bare sett retiring soon på USA siden.
Bruker den som referanse. Ting blir ofte sold out der før på den norske siden. Så da vet man litt om hvordan det utvikler seg. Det hender også at ting blir utsolgt først i Europa.

Inntil den kommer tilbake - min lokale Brio hadde fortsatt noen eksemplarer til 999kr/stk sist jeg var innom. Send meg en pm om noen vil sikre seg noen stk.

Jeg har også en til overs hvis noen skal ha. Send meg evt. PM.

Helge

Det var også 2 stk igjen i lekebutikken på Sten & Strøm i Oslo i dag - pris kr 999,-

Selges i LEGO Store på Stratford i London og København =)

De er tomme på Stratford. Den jeg kjøpte for Simon på lørdag var den nest siste, og de hadde ikke flere på lager.

Det hadde jeg glemt =)

Brio Gulskogen har for øyeblikket fem stk igjen.

Om noen skulle ville ha en eller to så kan jeg reise innom Brio på Gulskogen i morgen =)
Send meg en PM.

Var på Brio Hvaltorvet i Sandefjord i dag. Der hadde de 6 stk av 10233.