Brikkelauget

for norske LEGO-entusiaster
Dato/klokkeslett: 2020-07-09 11:54:24

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Svar på emnet  [ 30 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Schøpe lego
InnleggSkrevet: 2007-07-17 12:29:13 

Kjære Anne-Jorunn!
"Ved en "roteloft-annonse" i lokalavisa di kan du få et kjempekupp fordi ingen andre leste den."
Helt sikkert, garantert 1000%, absolutt ingen får et kjempekupp slik.
Jo, et unntak: vISST ATTE det er noen i avisredaksjonen og trykkeriet, som har lego til salgs og ser ..nei,. forresten det går ikkje det heller. Eller? Visst atte annonsen blir ringt inn, kanskje.
Men ellers var denne ideen i sæ sjøl ikkje så allerverst, æ har veket tilbake for den fordi æ mistenker min kontostand til ikkje å være istand til å takle de innkommende tilbudan. (Pluss at det blir fort mange kroner i porto fra Hammerfest, visst det skulle være noko brukt Lego igjen der etter mæ.)
Optimistiske hilsener
Micha
PS
Sånne anlednigner kan man slettes ikkje la gå fra sæ. (På norks heter det?)

Rapporter dette innlegget
Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: 2007-07-17 13:09:04 

Medlemmer
aj-ml wrote:

Det er ikke sikkert man kan si så mye generelt - en god pris handler også om hva man selv synes det er verd. Hva vi syntes var OK da vi begynte med Legotog, begge enda i unåde hos Lånekassa med deltidsjobber og kjempedårlig råd, og det vi synes i dag, godt etablerte DINKs (Double income, no kids), med 2 gode jobber og mer plassmangel enn pengemangel er faktisk ikke det samme.

Hehe, ja må vell si jeg er i den første kategorien da(uten tvil), prøve å unngå å havne i unåde hs lånekassa da Wink
Sitat:
Du må kjenne på hvordan du selv liker akkurat det settet, hvor viktig er den looken i din layout - eller skal du bare ha det for delene? Jeg er personlig stor tilhenger av å kjøpe litt "mixed lots", finner flere juveler der enn i der man kjøper akkurat det eller det settet.

Sikkert ikke dumt det, idielle er vell å finne en med mye tog deler da Wink
Sitat:
På tross av det har vi kjøpt de fleste 9v-setta brukt som "hele" sett, men handla mesteparten i 2002-2004, det ser ut som interessen og dermed prisen har steget noe siden da... Den gangen la vi oss ofte på ca. 50% av nypris (men hva er nypris for sett som er fra 92-93?), men var villig til å gå høyere for sett vi likte spesielt godt - vi har betalt nesten full pris for sett vi slet med å finne Wink .

Ja hva lå de på i 93-93 det er et meget godt spørsmål.. Confused
Sitat:
I tillegg: sitter man i en auksjon på qxl elns må man jo bare bestemme seg for sin egen grense - og ikke fristes til å gå over den! Jeg tenderer også til å være litt gnien på porto, det blir fort mye av kjøpesummen, så en auksjon som plasseringsmessig er nære gir meg løsere lommebok enn en der jeg må få det tilsendt (det handler også om at det har kommet så ymse i posten når vi har handla slik).

Tja lønner seg jo å kjøpe flere ting fra en selger om det lar seg gjøre, bensina er jo også dyr, så trenger jo ikke være så langt unna før porto lønner seg heller da.. Men en må jo regne det med i prisen ja..
Sitat:
Konklusjon: Det er du som må finne ut hva du synes det er verd, på en auksjon på qxl kan du kjempe med andre herfra - hvem er mest ivrig avgjør hvem som får det. Ved en "roteloft-annonse" i lokalavisa di kan du få et kjempekupp fordi ingen andre leste den Very Happy .
aj-ml
Ikke dumt det tipset der, men er skjelden det kommer lego i bruktbutikker osv, har spørt nemlig (men de får jo meste parten fra dødsbo da)..Beste er vell kanskje å høre med noen som har kommet inn i "the dark ages", da kan en sikkert få kjøpt en del billig (selv om det er litt stygt gjort Twisted Evil Wink ).. Evt "roteloft" som skal rydde opp etter barn som har flytta ut..
Vil vell si med min økonomiske situasjon, er det ikke spes aktuelt å gå over 500 for et brukt sett.. Så jeg får vell bruke list og lempe og handle legoen før dere eller steder dere ikke er klar over, for å vinne budrunder med dere på qxl tviler jeg på jeg har råd til Rolling Eyes Wink

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: 2007-07-17 14:09:13 
Brukerens avatar

Hva er det egentlig du skal bygge, Don? Du virker ganske fersk, sikker på at det er "riktig" for deg å kjøpe et helt sett?

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: 2007-07-18 07:42:13 

Medlemmer
torerik wrote:
Hva er det egentlig du skal bygge, Don? Du virker ganske fersk, sikker på at det er "riktig" for deg å kjøpe et helt sett?

Laughing Laughing Laughing
Godkommentaren Very Happy
Er rimelig fersk ja i lego bygge sammen heng, så har ikke noen konkrete planer om hva jeg skal bygge, synes foreløpig det er gøy å sitte å pusle litt med lego, må jo skaffe meg litt mer før jeg kan bygge noe særlig da..
Om det er "riktig" for meg å kjøpe et set, vil jo tiden vise om jeg får kjøpt et etterhvert Wink

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: 2007-07-18 11:22:21 
Brukerens avatar

Medlemmer LEGO Certified Professional
Don wrote:
Er rimelig fersk ja i lego bygge sammen heng, så har ikke noen konkrete planer om hva jeg skal bygge, synes foreløpig det er gøy å sitte å pusle litt med lego, må jo skaffe meg litt mer før jeg kan bygge noe særlig da..
Om det er "riktig" for meg å kjøpe et set, vil jo tiden vise om jeg får kjøpt et etterhvert Wink

Vel, om du absolutt vil ha sett og evt. har mulighet til å skaffe noe fra utlandet så vil jeg kanskje foreslå noen av disse:
Hobby Train set - fint startsett med mulighet for å lage 30 modeller (og mange egne da Smile), dog ikke samtydig... dyrt, men bra
BNSF - en klassiker
Super Chief - en annen klassiker, sammen med vognene (set I & set II)
Ca alt dette og mer (inkl. skinner & fartsregulator) kan finnes på S@H, dog ikke alt i hvert land.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: 2007-07-18 12:41:16 

Medlemmer
Tja ser strøkne ut de der, men blir vell ikke noe bestilling fra utlandet med det første (så lenge det ikke dukker opp noen muligheter fra usa)..
Så tror jeg får snoke litt rundt hos bekjente og følge med litt i aviser osv og se om det dukker opp noe der..
Er det noe sjangs for at disse settende kan dukke opp hos smart clubs 50 % salg i høst? (skjønner jo hobby train er alt for nytt da, kanskje de andre er for gamle også?)
Ser jo det er noen som har fått kjøpt div tog hos smart club før, så bør jo være muligheter der vell Wink

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: 2007-07-18 13:52:06 
Brukerens avatar

Det eneste jeg har sett av "eksotiske" tog på Smart Club før, er My Own Train-serien, dog ingen lokomotiv.
I tillegg så så jeg den level crossing (husker ikke eksakt navn) en gang, og var heldig og fikk snappa med meg den og tre MOT-vogner til halv pris. Smile
Sist jeg var der (SC Trondheim) var det dessverre bare bionuckler, noe KK og litt Creator.
Det eneste som var verdt å få med seg var nok en Wright Flyer til halv pris. Very Happy
Har ikke hørt om noe andre gode tilbud på en god stund nå, men det er sikkert bare å vente. Smile Ang. S@H-ekslusivene (Market Street, Cafe Corner, Hobby Train) så tviler jeg på at Smart Club vil ta dem inn.. Sad
..Med mindre du godsnakker litt med dem da. Twisted Evil

Bilde

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: 2007-07-18 15:06:19 
Brukerens avatar

Don wrote:
Er det noe sjangs for at disse settende kan dukke opp hos smart clubs 50 % salg i høst?

Sjangsen er ca null komma niks. Disse selges ikke i Norge (tror de aldri har faktisk), sånn bortsett fra de vognene UniqueBuilder nevnte som av og til dukker opp på SC til 80-ish kr/stk.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: 2007-07-19 15:38:55 

Medlemmer
Men SC kan vell umulig kjøpe legoen i norge heller, siden de selger den så billig så må de ha kjøpt den billig også, jeg inbiller meg at de handler ting fra S&h eller lignede når det er salg der jeg, men er jo godt mulig jeg tar feil Wink

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: 2007-07-19 22:03:06 
Brukerens avatar

Jeg er ganske sikker på at du tar feil Smile Ikke er de så billige heller, med mindre noe er på salg (og noen FÅ modeller som for en eller annen grunn har fast lav pris).

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
 Svar på emnet  [ 30 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester

Du kan opprette nye emner i dette forumet
Du kan skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet