For ca. tre og et halvt år siden begynte jeg så smått og tenke på en modell av Dovregubben. Prosjektet har ikke hatt førsteprioritet til enhver tid, og det er nok hovedårsaken til at det har tatt litt tid. Dette kombinert med at dette ikke var så enkelt for en som ikke hadde prøvd kombinasjonen Lego + Damplokomotiv tidligere.
For litt info om prosessen så se denne tråden:
WIP: Dovregubben og Vålåsjø stasjon. Den kommer til å bli oppdatert videre etter hvert som jeg fortsetter med bygging av Vålåsjø stasjon.
Nå er modellen ferdig. I 1:45 skala til originalen (22,275m (lengde) x 3,177m (bredde) x 4,35m (høyde). Det vil si at modellen er 49,5cm x 7cm x 9,66 cm. Sånn omtrentlig.
Modellen består av ca 1.200 deler. Modellen er motorisert og drives av 2 PF L-motorer som sitter inne i kjelen. Det samme gjør en
sBrick som brukes i stedet for en vanlig PF-reciever. Batteriboksen sitter i kullvognen.
Ellers er toghjulene malt for å få frem detaljer på disse. Har også benyttet 3d printede veistag fra
Trained Bricks som igjen har blitt spraylakkerte.
Det har vært en morsom og lærerik byggeprosess.
Til helgen tar jeg med meg lokomotivet med tilhørende teakvogner (det kommer bilder av disse snart) til Mountain Brick.
Her kommer noen bilder, det ligger flere på Flickr hvis du vil se flere detaljer: